Konfrontation med 5 store mejeriudfordringer med et fødevarespecifikt ERP-system

Kigger man isoleret på mejerisektoren, så adskiller den sig fra de øvrige fødevarebrancher i forhold til unikke udfordringer. Mejeriprodukter som mælk, ost og smør virker for forbrugeren måske enkle og lige til, men sandheden omkring disse produkter er, at de er underlagt komplicerede fremstillingsprocesser og svære dilemmaer for de mejeriproducerende virksomheder: komplekse valg skal foretages konstant.

Som mejeriproducent ved du udmærket, at din organisations drift og fremtidig vækst er bygget på stor videnskab, kendskab og nuancerede procedurer. At drive en sund mejerivirksomhed – at leve fuldt og fast op til sikkerhedsstandarder, tilfredsstille kunderne med forskelligt udbud og kvalitet samt at opretholde en sund økonomi med en solid bundlinje – er hårdt arbejde, for at sige det mildt.

Når alt kommer til alt, så er opbyggelsen af et mangeårigt knowhow ikke nok, hvis du ønsker at komme de helt kritiske problematikker til livs. Vores erfaring siger, at man er nødt til at kigge teknologiens vej, hvis man for alvor skal overvinde branchens mest gængse og udbredte udfordringer.

I det næste afsnit vil vi forsøge at fremhæve fem af disse nøgleudfordringer, ligesom vi vil belyse, hvordan et skræddersyet ERP-system med fødevarefokus kan udstyre din virksomhed med de nødvendige værktøjer, så processuelle problematikker ikke længere fremstår som en væksthæmsko.

Udfordring 1: Vurder din komponentopdeling hurtigt og nøjagtigt

At foretage analyser af den rå mælk, som du modtager på dit produktionsanlæg, kræver en høj grad af præcision. Du skal have begreb og målinger på procenter af smørfedt, protein, faste stoffer og øvrige komponenter i hver batch før du kan optimere brugen af samtlige materialer. At overlade denne opgave til de tilknyttede teamledere kan være en problematisk tilgang, da processen er tidskrævende, ligesom manuel optælling kan medføre vitale fejl.

Dette trin er også vigtigt i forhold til at foretage den korrekte klassificering af din mælk. Da du skal anvende en bestemt klasse, så snart du har modtaget forsendelsen og efterfølgende oprette de relevante registreringer i dit system, vælger de fleste mejerier at placere alt under den laveste klasse og senere i processen vende tilbage for at klassificere komponenterne mere nuanceret. Denne metode er mildest talt alt andet end ideel, da nøjagtighed på dette områder er altafgørende i forhold til overholdelse af vigtige bestemmelser.

Løsning:

ERP-systemer specialdesignet til mejerivirksomheder som din er medvirkende til at lette og strømline vurderinger af den rå mælk, som du modtager, ved at integrere med de øvrige enheder, der er dedikeret til denne procedure. Dette giver mulighed for en automatisk datafangst og realtidsopdateringer på platformen, hvilket giver dig en stor grad af transparens og tillid i henhold til den indsamlede data.

Derudover giver funktionerne i et ”klassificeringssystem” dig mulighed for hele tiden at revidere de forskellige klasser af mælk, når du først har bestemt deres opdelinger og produktionsmæssige formål. Med den viden vil du hele tiden være i stand til at opfylde de gældende reglementer og samtidig have en komplet idé om, hvilke ressourcer og muligheder du har til rådighed.

Udfordring 2: Få mest muligt ud af dine materialer med forskellige udløbsdatoer

Hver ny forsendelse af eksempelvis mælk kommer med en periodisk friskhed og en udløbsdato. Hvis ikke du sørger for at registrere disse oplysninger nøjagtigt og knytte oplysningerne til de produkter, som du udleder fra det pågældende parti, risikerer du at spilde det, som allerede er indkøbt, ved ikke at bruge det inden udløbsdatoen indtræffer – et endnu værre scenarie vil være, at du sender forrådnede produkter ud til kunderne.

Dette forstærkes gennem dét faktum, at de forskellige processer, som ost, smør, fløde og øvrige mælkefrie mejerivarer gennemgår, kan have en effekt på levedygtigheden. Holdbarheden på disse produkter har typisk en længere holdbarhed end flydende mælk, men det er stadig afgørende at tage højde for ændringen og at anvende de nødvendige friskheds- og udløbsetiketter.

Løsning:

Lagerfunktionerne i ERP-løsninger kan automatisk logge udløbsdatoer og vedligeholde oplysningerne efterhånden som de bliver forbundet med produkter fremstillet af et givet parti rå mælk. Dette hjælper også med at opretholde total sporbarhed, for når først en dato er knyttet til en given vare, vil den blive fastlåst igennem hele processen.

Hvad man yderligere kan fremhæve er, at avancerede ERP-systemer med fødevarefokus – ligesom det skræddersyet ERP-udbud, som Notora tilbyder – er bygget ud fra en ekspertise og knowhow med ’best practice’ i tankerne. Herunder er inkluderet ”first-expiry, first out” (FEFO)-protokoller, der hjælper med at sikre, at materialer ikke bliver dårlige før de bliver sat i brug. Dette holder dine marginer sunder, ligesom det bidrager til en mere bæredygtig drift.

Udfordring 3: Opretholdelse af kvaliteten med en bred vifte af slutprodukter

Lige fra din mest standardiserede sødmælk til dine topsælgende ”premium”-oste tilbyder mejerier ofte et udbud af forskellige produkter. Forbrugerne har forskellige forventninger til de forskellige produkter, hvor bedømmelseskriterierne til hvert produkt ofte er forskellig. Det kan derfor være en kompliceret gætteleg at vide, hvad der vurderes vigtigt ud fra hvert enkelt produkt og samtidig sørge for, at de nødvendige produktkontroller udføres.

Konsistens, farve, tekstur og endda form – alle parametre kan af kunderne vurderes i forhold til at bedømme, hvilke produkter der er værd at købe eller ej. At sætte en medarbejder til at kontroltjekke, hvad der kommer ud på hylderne, er langt fra den mest optimale udnyttelse af medarbejderen som arbejdskraft – så hvad kan man gøre?

Løsning:

Ved at forbinde direkte med dine øvrige sensorer, vægte og automatisere alle nødvendige aflæsninger og målinger, kan en fødevarespecifik ERP-løsning indsamle detaljerede data, der er nødvendig at få systemsat så snart de er tilgængelige. I jeres virksomhed vil I være i stand til at tilpasse denne proces afhængigt af produkttypen for sikre, at det kun er de mest relevante dataspekter, som bliver evalueret.

Systemet vil også automatisk opfange og markere afvigelser ud fra dine forudbestemte og accepterede variable, så det er muligt at tage affære, fjerne de utilstrækkelige elementer og grave videre i processerne for at finde ud af, hvor fejlen opstod. På denne måde giver platformen jer mulighed for at foretage holistiske ændringer og skabe forbedring igennem en form for iteration.

Udfordring 4: Regnskab for omkostningskompleksitet

I dag er desværre stadig almindeligt, at virksomheder inden for mejerisektoren først har adgang til prisoverslag på deres råmælk i begyndelsen af måneden. Diverse regeringsbestemmelser dikterer og bestemmer de faktiske omkostninger, og disse er først synlige i slutningen af måneden.

Den mest almindelige løsning til dette er at udligne forskellene med øvrige forretningstransaktioner, men det er naturligvis heller ikke en ideel fremgang. Ander tyer til regneark for at forsøge at holde styr på disse uoverensstemmelser, men det er også en ufuldkommen tilgang, da forskellige versioner og fejl i datainputtet kan forvirre tallene.

Løsning:

Notoras ERP-system med fokus på virksomheder inden for mejeri integrerer alle dine afdelinger, inklusive økonomi, og giver alle ansatte adgang til den information, som de har brug for. Med det kontrolniveau vil de ansatte på korrekt vis være i stand til at tage højde for ændringen mellem estimater og endelige priser, som i sidste ende sikrer, at alt stemmer.

Udfordring 5: Tilpasning til forstyrrelser fra plantebaserede alternativer

Plantebaserede- og laboratoriefremstillede mejerialternativer skyder frem og vokser sig større i popularitet. Selv de mest loyale kunder kan blive fristet til at skifte dit brand ud med et mere miljøorienteret, hvis tvingende årsager melder sig på banen såsom sundhedsmæssige bekymringer eller bæredygtighed.

Hvad man yderligere kan fremhæve er, at forbrugerne i højere grad prioriterer at bruge deres penge på disse fremadstormende alternativer. Den udvikling kan få din virksomheds rentabilitet til at lide, hvis de plantebaserede produkter går ind og æder for mange markedsandele på det eksisterende marked.

Løsning:

I Notoras løsninger eksisterer muligheden for ”opskriftsværktøjer”, der giver dit R&D-team (research- og development-team) mulighed for at eksperimentere med nye plantebaserede og laboratoriefremstillede produktlinjer, der appellerer til de kunder, som har lagt sit fokus på bæredygtighed og økologi. Teamet vil være i stand til at finjustere eksisterende formler og komme med nye produkter, der matcher din virksomheds vanlige standarder og brand, mens de samtidig udvider produktportføljen til nye markeder.

De integrerede økonomiske- og rentabilitetsfunktioner i et ERP-system giver dig også mulighed for nøje at undersøge, hvilke produkter der skaber gode resultater, og hvilke der kan overvejes at ændre eller helt udgå på grund af ændrede forbrugerpræferencer. Med stærke visualiseringer vil du være i stand til at træffe de datadrevne beslutninger, som i sidste ende kan føre til bedre resultater.

At vælge en ERP-udbyder med viden, branchekendskab og tillid

Fordelene ved at udvælge sig en ERP-udbyder, der har erfaring og kendskab til fødevarebranchen, er blot kort beskrevet i denne artikel. Ikke alle udbydere er sat i verden på identiske grundlag, og inden du udvælger din endelige leverandør, bliver du nødt til at grave og undersøge i detaljeniveau, før du finder frem til den rigtige pasform til jeres unikke situation.

Hos Notora har vi arbejdet med mange typer af virksomheder inden for fødevare- og drikkevareområdet, hvor vi har hjulpet dem med at konfrontere deres udfordringer ved at kunne supportere et branchespecifikt system med industriens kendte udfordringer i fokus.

Vi ser os selv som et dynamisk ekspertteam, der på klos hold følger dynamikker og tendenser i fødevareindustrien med central forankring i Microsoft Dynamics 365 Business Central og øvrige 3. partsprodukter, der understøtter vores værktøjskasse.

Notoras service er understøttet af it-professionelle, der sikrer pålidelighed og sikkerhed, ligesom vores ERP-platform er lige så pålidelig, som den er fleksibel. Med en cloudbaserede ERP-implementering i din mejerivirksomhed, kan vi sammen accelerere din drift, uden at ny kostbar og besværlig hardware skal installeres.

Kigger man isoleret på mejerisektoren, så adskiller den sig fra de øvrige fødevarebrancher i forhold til unikke udfordringer. Mejeriprodukter som mælk, ost og smør virker for forbrugeren måske enkle og lige til, men sandheden omkring disse produkter er, at de er underlagt komplicerede fremstillingsprocesser og svære dilemmaer for de mejeriproducerende virksomheder: komplekse valg skal foretages konstant.

Som mejeriproducent ved du udmærket, at din organisations drift og fremtidig vækst er bygget på stor videnskab, kendskab og nuancerede procedurer. At drive en sund mejerivirksomhed – at leve fuldt og fast op til sikkerhedsstandarder, tilfredsstille kunderne med forskelligt udbud og kvalitet samt at opretholde en sund økonomi med en solid bundlinje – er hårdt arbejde, for at sige det mildt.

Når alt kommer til alt, så er opbyggelsen af et mangeårigt knowhow ikke nok, hvis du ønsker at komme de helt kritiske problematikker til livs. Vores erfaring siger, at man er nødt til at kigge teknologiens vej, hvis man for alvor skal overvinde branchens mest gængse og udbredte udfordringer.

I det næste afsnit vil vi forsøge at fremhæve fem af disse nøgleudfordringer, ligesom vi vil belyse, hvordan et skræddersyet ERP-system med fødevarefokus kan udstyre din virksomhed med de nødvendige værktøjer, så processuelle problematikker ikke længere fremstår som en væksthæmsko.

Udfordring 1: Vurder din komponentopdeling hurtigt og nøjagtigt

At foretage analyser af den rå mælk, som du modtager på dit produktionsanlæg, kræver en høj grad af præcision. Du skal have begreb og målinger på procenter af smørfedt, protein, faste stoffer og øvrige komponenter i hver batch før du kan optimere brugen af samtlige materialer. At overlade denne opgave til de tilknyttede teamledere kan være en problematisk tilgang, da processen er tidskrævende, ligesom manuel optælling kan medføre vitale fejl.

Dette trin er også vigtigt i forhold til at foretage den korrekte klassificering af din mælk. Da du skal anvende en bestemt klasse, så snart du har modtaget forsendelsen og efterfølgende oprette de relevante registreringer i dit system, vælger de fleste mejerier at placere alt under den laveste klasse og senere i processen vende tilbage for at klassificere komponenterne mere nuanceret. Denne metode er mildest talt alt andet end ideel, da nøjagtighed på dette områder er altafgørende i forhold til overholdelse af vigtige bestemmelser.

Løsning:

ERP-systemer specialdesignet til mejerivirksomheder som din er medvirkende til at lette og strømline vurderinger af den rå mælk, som du modtager, ved at integrere med de øvrige enheder, der er dedikeret til denne procedure. Dette giver mulighed for en automatisk datafangst og realtidsopdateringer på platformen, hvilket giver dig en stor grad af transparens og tillid i henhold til den indsamlede data.

Derudover giver funktionerne i et ”klassificeringssystem” dig mulighed for hele tiden at revidere de forskellige klasser af mælk, når du først har bestemt deres opdelinger og produktionsmæssige formål. Med den viden vil du hele tiden være i stand til at opfylde de gældende reglementer og samtidig have en komplet idé om, hvilke ressourcer og muligheder du har til rådighed.

Udfordring 2: Få mest muligt ud af dine materialer med forskellige udløbsdatoer

Hver ny forsendelse af eksempelvis mælk kommer med en periodisk friskhed og en udløbsdato. Hvis ikke du sørger for at registrere disse oplysninger nøjagtigt og knytte oplysningerne til de produkter, som du udleder fra det pågældende parti, risikerer du at spilde det, som allerede er indkøbt, ved ikke at bruge det inden udløbsdatoen indtræffer – et endnu værre scenarie vil være, at du sender forrådnede produkter ud til kunderne.

Dette forstærkes gennem dét faktum, at de forskellige processer, som ost, smør, fløde og øvrige mælkefrie mejerivarer gennemgår, kan have en effekt på levedygtigheden. Holdbarheden på disse produkter har typisk en længere holdbarhed end flydende mælk, men det er stadig afgørende at tage højde for ændringen og at anvende de nødvendige friskheds- og udløbsetiketter.

Løsning:

Lagerfunktionerne i ERP-løsninger kan automatisk logge udløbsdatoer og vedligeholde oplysningerne efterhånden som de bliver forbundet med produkter fremstillet af et givet parti rå mælk. Dette hjælper også med at opretholde total sporbarhed, for når først en dato er knyttet til en given vare, vil den blive fastlåst igennem hele processen.

Hvad man yderligere kan fremhæve er, at avancerede ERP-systemer med fødevarefokus – ligesom det skræddersyet ERP-udbud, som Notora tilbyder – er bygget ud fra en ekspertise og knowhow med ’best practice’ i tankerne. Herunder er inkluderet ”first-expiry, first out” (FEFO)-protokoller, der hjælper med at sikre, at materialer ikke bliver dårlige før de bliver sat i brug. Dette holder dine marginer sunder, ligesom det bidrager til en mere bæredygtig drift.

Udfordring 3: Opretholdelse af kvaliteten med en bred vifte af slutprodukter

Lige fra din mest standardiserede sødmælk til dine topsælgende ”premium”-oste tilbyder mejerier ofte et udbud af forskellige produkter. Forbrugerne har forskellige forventninger til de forskellige produkter, hvor bedømmelseskriterierne til hvert produkt ofte er forskellig. Det kan derfor være en kompliceret gætteleg at vide, hvad der vurderes vigtigt ud fra hvert enkelt produkt og samtidig sørge for, at de nødvendige produktkontroller udføres.

Konsistens, farve, tekstur og endda form – alle parametre kan af kunderne vurderes i forhold til at bedømme, hvilke produkter der er værd at købe eller ej. At sætte en medarbejder til at kontroltjekke, hvad der kommer ud på hylderne, er langt fra den mest optimale udnyttelse af medarbejderen som arbejdskraft – så hvad kan man gøre?

Løsning:

Ved at forbinde direkte med dine øvrige sensorer, vægte og automatisere alle nødvendige aflæsninger og målinger, kan en fødevarespecifik ERP-løsning indsamle detaljerede data, der er nødvendig at få systemsat så snart de er tilgængelige. I jeres virksomhed vil I være i stand til at tilpasse denne proces afhængigt af produkttypen for sikre, at det kun er de mest relevante dataspekter, som bliver evalueret.

Systemet vil også automatisk opfange og markere afvigelser ud fra dine forudbestemte og accepterede variable, så det er muligt at tage affære, fjerne de utilstrækkelige elementer og grave videre i processerne for at finde ud af, hvor fejlen opstod. På denne måde giver platformen jer mulighed for at foretage holistiske ændringer og skabe forbedring igennem en form for iteration.

Udfordring 4: Regnskab for omkostningskompleksitet

I dag er desværre stadig almindeligt, at virksomheder inden for mejerisektoren først har adgang til prisoverslag på deres råmælk i begyndelsen af måneden. Diverse regeringsbestemmelser dikterer og bestemmer de faktiske omkostninger, og disse er først synlige i slutningen af måneden.

Den mest almindelige løsning til dette er at udligne forskellene med øvrige forretningstransaktioner, men det er naturligvis heller ikke en ideel fremgang. Ander tyer til regneark for at forsøge at holde styr på disse uoverensstemmelser, men det er også en ufuldkommen tilgang, da forskellige versioner og fejl i datainputtet kan forvirre tallene.

Løsning:

Notoras ERP-system med fokus på virksomheder inden for mejeri integrerer alle dine afdelinger, inklusive økonomi, og giver alle ansatte adgang til den information, som de har brug for. Med det kontrolniveau vil de ansatte på korrekt vis være i stand til at tage højde for ændringen mellem estimater og endelige priser, som i sidste ende sikrer, at alt stemmer.

Udfordring 5: Tilpasning til forstyrrelser fra plantebaserede alternativer

Plantebaserede- og laboratoriefremstillede mejerialternativer skyder frem og vokser sig større i popularitet. Selv de mest loyale kunder kan blive fristet til at skifte dit brand ud med et mere miljøorienteret, hvis tvingende årsager melder sig på banen såsom sundhedsmæssige bekymringer eller bæredygtighed.

Hvad man yderligere kan fremhæve er, at forbrugerne i højere grad prioriterer at bruge deres penge på disse fremadstormende alternativer. Den udvikling kan få din virksomheds rentabilitet til at lide, hvis de plantebaserede produkter går ind og æder for mange markedsandele på det eksisterende marked.

Løsning:

I Notoras løsninger eksisterer muligheden for ”opskriftsværktøjer”, der giver dit R&D-team (research- og development-team) mulighed for at eksperimentere med nye plantebaserede og laboratoriefremstillede produktlinjer, der appellerer til de kunder, som har lagt sit fokus på bæredygtighed og økologi. Teamet vil være i stand til at finjustere eksisterende formler og komme med nye produkter, der matcher din virksomheds vanlige standarder og brand, mens de samtidig udvider produktportføljen til nye markeder.

De integrerede økonomiske- og rentabilitetsfunktioner i et ERP-system giver dig også mulighed for nøje at undersøge, hvilke produkter der skaber gode resultater, og hvilke der kan overvejes at ændre eller helt udgå på grund af ændrede forbrugerpræferencer. Med stærke visualiseringer vil du være i stand til at træffe de datadrevne beslutninger, som i sidste ende kan føre til bedre resultater.

At vælge en ERP-udbyder med viden, branchekendskab og tillid

Fordelene ved at udvælge sig en ERP-udbyder, der har erfaring og kendskab til fødevarebranchen, er blot kort beskrevet i denne artikel. Ikke alle udbydere er sat i verden på identiske grundlag, og inden du udvælger din endelige leverandør, bliver du nødt til at grave og undersøge i detaljeniveau, før du finder frem til den rigtige pasform til jeres unikke situation.

Hos Notora har vi arbejdet med mange typer af virksomheder inden for fødevare- og drikkevareområdet, hvor vi har hjulpet dem med at konfrontere deres udfordringer ved at kunne supportere et branchespecifikt system med industriens kendte udfordringer i fokus.

Vi ser os selv som et dynamisk ekspertteam, der på klos hold følger dynamikker og tendenser i fødevareindustrien med central forankring i Microsoft Dynamics 365 Business Central og øvrige 3. partsprodukter, der understøtter vores værktøjskasse.

Notoras service er understøttet af it-professionelle, der sikrer pålidelighed og sikkerhed, ligesom vores ERP-platform er lige så pålidelig, som den er fleksibel. Med en cloudbaserede ERP-implementering i din mejerivirksomhed, kan vi sammen accelerere din drift, uden at ny kostbar og besværlig hardware skal installeres.