Scandic Pelagic: Cloudløsning med fødevareapplikationer øger compliance med bogføringslov og sporbarhed

I den nordlige kystby Skagen finder man Scandic Pelagic, som er en dominerende kraft i produktionen af sildefileter. Med imponerende 100.000 tons sild forarbejdet hvert år en stor markedsandel i Polen og Tyskland står Scandic Pelagic fast som en af Nordeuropas største producent af sildefileter. Men bag den imponerende facade af succes lurede udfordringer, som skulle adresseres for at sikre virksomhedens fortsatte vækst og overholdelse af skiftende lovgivning.

I årevis har Scandic Pelagics enorme produktion været styret af det forældede NAV 2009-system, der ellers var skræddersyet til at passe ind i sildefabrikkens unikke behov.

Men med nye regulativer på vej og en ny bogføringslov i sigte, indså ledelsen, at det gamle system ikke længere var tilstrækkeligt:

Vi kunne sandsynligvis ikke overholde de nye regler med vores daværende version fra 2009,” forklarer Jan Gram, der er it-chef i virksomheden.

I en tid med mange forandringer og udfordringer så Jan Gram sit snit til at række ud til ERP-partneren fra Notora. Som specialister i fødevarespecifikke ERP-løsninger tilbyder Notora den ekspertise, som Scandic Pelagic havde brug for i forhold til at modernisere deres processer og sikre overholdelse af lovgivningen.

Efter en grundig analyse af mulighederne blev løsningen fundet: en Microsoft Dynamics 365 Business Central Online-løsning og Apteans ”Food & Beverage”-applikationer.

Denne integrerede løsning lover ikke kun at optimere Scandic Pelagics processer omkring sporbarhed, men også at ændre måden, hvorpå virksomheden driver deres produktion.

Ved at automatisere og digitalisere arbejdsgange vil Business Central-Online og Apteans produkter minimere behovet for manuelle regneark og skabe en mere effektiv og strømlinet drift. Desuden vil det åbne for, at hundredvis af medarbejdere kan drage fordel af disse apps, hvilket vil forbedre kommunikationen og samarbejdet på tværs af virksomheden.

Dette får betydning for sildegigantens medarbejdere, der vil få en mere intuitiv og brugervenlig arbejdsgang – Jan Gram forklarer:

I stedet for at sidde fast bag en computer med NAV2009 på skærmen, kan vores medarbejdere nu bruge en tablet on-site og med et enkelt tryk videregive vigtige oplysninger. Desuden vil implementeringen af scannere i vores trucks give fuldstændig kontrol over lagerbeholdningen, hvilket vil sætte en stopper for manuel lagerstyring,” uddyber han.

Gennem årene har Jan gram arbejdet tæt sammen med folkene bag Notora, og når han afslutningsvis skal forsøge at sætte ord på samarbejdet, finder han tre ord frem:

Ordentlighed, ærlighed og kompetencer!”.

Ifølge Jan Gram har disse værdier dannet grundlag for et solidt samarbejde og har også været afgørende for den succesfulde implementering af løsningen hos Scandic Pelagic.

Med Notora ved sin side står Scandic Pelagic klar til at omfavne fremtiden med tillid og sikkerhed i deres processer. Gennem digital transformation og et fokus på sporbarhed og effektivitet vil Scandic Pelagic også fremover kunne fortsætte med at lede an i den maritime fødevareindustri og sikre den fortsatte vækst og bæredygtige succes.