Fire vigtige fødevarefunktioner til dit ERP-system: hold driften fleksibel

Fødevare- og drikkevareindustrien forandrer sig konstant. Hver dag står fødevarevirksomheder over for opgaver, der handler om at tilpasse sig nye tendenser i markedet, tage højde for skiftende forbrugerpræferencer, holde trit og være ajour med nyeste reglementer og restriktioner, ligesom de skal være omstillingsparate i forhold til ’forstyrrelser’ på markedet.

Din fødevarevirksomhed skal indtage en agil og fleksibel position for at kunne imødekomme disse krav, hvor det ikke er nok bare at følge strømmen, mens konkurrenterne overhaler og æder markedsandele på jer. For at være proaktive, tage ansvar i virksomhedens processer og for at udvikle jer tillidsfyldte med kurs mod indfrielsen af jeres virksomhedsmål, har I brug for et digitalt grundlag, der er specialopbygget til lige netop jeres forretning.

Her kunne svaret meget vel være en fødevarespecifik ERP-løsning.

Der er mange måder, hvorpå en fødevarespecifik ERP-løsning holder jeres fødevarevirksomhed agil og fleksibel: både i forhold til at holde jer klar til at reagere på ændringer inden for mad- og drikkevaremarkedet, men også i forhold til at gribe de muligheder, som løbende kommer. I det følgende vil vi se nærmere på fire funktioner i vores fødevarespecifikke ERP-system, der kan hjælpe til at tjene dette formål.

  1. Moduler til alle trin i forsyningskæden

Forsyningskæder i dagens fødevare- og drikkevaremarked er lange og strækker vidt, hvor mange virksomheder kun er gået få skridt på en maratondistance. Undervejs har enhver virksomhed en specifik rolle at udfylde, og selvom der er uddelt nogle ansvarsområder – såsom indsamling og vedligeholdelse af vigtig produktinformation for at kunne have overblik over sporbarhed – er de generelt rimelig specialiserede i de processer, som de udfører.

Notoras ERP-løsninger, der er skræddersyet til fødevareindustrien, er opbygget omkring vores viden og ekspertise om, at ikke alle fødevare- og drikkevirksomheder er ens. Derfor tilbyder vi en række funktioner til forskellige typer at processer og operationer. Avancerede systemer som eksempelvis Foodware 365-applikationen har dedikerede og målrettede moduler, der dækker følgende forretningsfunktioner:

  • Avler
  • Forhandler
  • Pakker
  • Ompakker
  • Producent
  • Processor
  • Fabrikant
  • Distributør
  • Tredjepart

Faktummet, at all disse områder er forenet under ét system, der deler den samme database og grænseflade, er en ekstra fordel ved en fødevarespecifik ERP-løsning. Og selvom det ikke med sikkerhed er alle partnere i din forsyningskæde, der vil have en løsning, der matcher det detaljeringsniveau, som du stræber efter, vil du alligevel med sikkerhed kunne sige, at du har én kilde til information og en sikker ’go-to ’-platform, der dækker over alle dine operationer og processer. Dette vil give virksomhedens respektive teams mulighed for at arbejde mere effektivt, men også på tværs af hinanden.

  1. Sektorspecifikke værktøjer

Inden for den større fødevare- og drikkevareindustri figurerer der adskillige særskilte sektorer, der ikke kun varierer i produktkategorierne, men også varierer i forhold til forskellige kritiske processer. Derfor skal din ERP-løsning skræddersyes med indbyggede funktioner, der matcher og løser de konkrete udfordringer, som er typiske for jeres underbranche og specifikke organisation.

For kød-, fjerkræ-, fiske- og skaldyrsforarbejdende virksomheder er områder som vægtstyring af fangst et ’must-have’ for at sikre nøjagtige priser og for at sikre det pågældende brands omdømme. Mange ferskvarevirksomheder har et udbredt behov for sporing af forsendelser, og i enhver fødevarespecifik ERP-løsning, burde denne funktion være en mulighed.

Der findes også en række øvrige værktøjer, der er relevante for de fleste fødevaresektorer – eksempelvis dem til allergenhåndtering eller formularkontrol. Disse er trods alt vigtigst inden for de områder, hvor der indgår specielle ingredienser eller avancerede procedurer er anvendt. De bedste fødevarespecifikke ERP-løsninger til fødevarevirksomheder bør komme med en komplet pakke af skræddersyede værktøjer som disse: i vores øjne bør enhver udbyder dog kigge meget nøje på den enkelte virksomhed og finde frem til de kritiske processer og nøgleudfordringer, som virksomheden kæmper med. For i sidste ende handler det jo om at tilbyde et ERP-system, der optimerer og effektiviserer de forhold, som hæmmer virksomhedens vækstpotentiale.

  1. Mobil funktionalitet

Når man kigger på, hvor hurtigt verden bevæger sig i dag, er det afgørende, at alle ansatte har let og pålidelig adgang til de nødvendige systemer, uanset hvor og hvornår de har brug for det. Især i kølvandet på COVID-19-pandemien arbejder flere og flere medarbejdere hjemmefra, og et optimalt ERP-system bør imødekomme ændringen i dette forhold, hvor det er tilladt for autoriserede brugere at logge på hvor som helst.

En måde, hvorpå fødevarefokuserede ERP-løsninger sætter virksomhedens ansatte i stand til at gå ”mobilt” til værks, er gennem integrationer gennem eksempelvis håndholdte enheder, herunder stregkode- og QR-kodescannere. Hos Notora arbejder vi tæt sammen med vores samarbejdspartnere, der understøtter disse teknologier, hvor jeres database konstant holds opdateret. Trådløst bliver alle jeres indsamlede oplysninger importerede, hvor de konstant er tilgængelige til brug og gennemgang i opdaterede versioner.

  1. Cloud-implementeringer

I dag har cloud-teknologi vundet stor popularitet og meget tyder på, at denne udvikling er et billede på den fremtidige vej. Applikationerne inden for teknologien bliver flere og flere, og mange fødevarespecifikke ERP-platforme flytter af gode grunde hyppigere over til denne model. Den første og mest åbenlyse grund er de forudgående besparelser, som en virksomhed opnår ved at give afkald på de fysiske ’on premises ’-installationer, som hele tiden vil kræve køb af ny hardware, hvis systemet skal fremstå optimeret med den nyeste funktionalitet.

Derudover har cloud-implementeringer klare beviser på større pålidelighed rent sikkerhedsmæssigt, da den indeholder bedre og større sikkerhedsforanstaltninger. I Notora er vi certificerede Guld-partnere med Microsoft, der i tilfælde af en cloud-installation, ene og alene tager hånd om de nødvendige opdateringer i jeres system, der konstant vil sørge for at holde de systemiske ERP-vilkår på det højest mulige digitale niveau. Nye moduler og funktioner kan udrulles langt hurtigere sammenlignet med, hvor langt tid det ville tage dem at implementere opdateringer i en fysisk ’lokal server’ i kælderen.

Opnå fleksibilitet for fremtidig succes

Med den hastighed og måde, hvorpå fødevarebranchen bevæger sig på, er din fødevarevirksomhed nødt til konstant at være på tæerne. For at kunne navigere i det flygtige fødevarelandskab på en tillidsfuld måde, er I nødt til at have det rigtig fundament på plads, hvor en ERP-løsning fra en udbyder, der kender markedets dynamiske karakter og forståelse for din virksomhed, er den bedste måde at sikre dette fundament.

I ovenstående er der nævnt nogle af mulighederne, som vi kan tilbyde gennem denne fødevarespecifikke applikation ”Foodware 365”, der er særligt velegnet til at muliggøre agile operationer. Men en anden fordel ved at vælge Notora er baseret på vores samarbejde med Microsoft, der gennem standardsystemet Microsoft Dynamics 365 Business Central, støber rammeværket og fundamentet for de mest basale funktioner og nødvendigheder i et ERP-system. Business Central hjælper os med at låse op for alle de nyeste integrationer og banebrydende udviklinger, som vores kunder kan nyde godt af, samtidig med, at det tilbyder en grænseflade, der er velkendt og brugervenlig for alle, der førhen har arbejdet i Microsofts produktsuite af programmer og applikationer.

Ønsker jeres fødevarevirksomhed også at få enkle og effektiviserede arbejdsgange gennem en fødevarespecifik ERP-løsning?

Oplever I også, at jeres virksomhed kunne løfte arbejdsprocesser på tværs, og at medarbejderne kunne bruge deres tid mere hensigtsmæssigt? I Notora arbejder vi for at levere ERP-løsninger, der effektiviserer og optimerer virksomhedens værdikæde.

I Notora kommer vi gerne ud og tager en snak omkring, hvilke processer I med rette kan fokusere på og justere i forbindelse med implementeringen af en ny ERP-løsning. Kombineret med Business Central indeholder vores fødevarerettede tillægsapplikationer egenskaber, der kan håndtere: økonomistyring, indkøb, kvalitetssikring, leveranceplanlægning, produktion, lagerstyring og salg. Alt sammen integreret og kombineret i samme agile platform.

Fødevare- og drikkevareindustrien forandrer sig konstant. Hver dag står fødevarevirksomheder over for opgaver, der handler om at tilpasse sig nye tendenser i markedet, tage højde for skiftende forbrugerpræferencer, holde trit og være ajour med nyeste reglementer og restriktioner, ligesom de skal være omstillingsparate i forhold til ’forstyrrelser’ på markedet.

Din fødevarevirksomhed skal indtage en agil og fleksibel position for at kunne imødekomme disse krav, hvor det ikke er nok bare at følge strømmen, mens konkurrenterne overhaler og æder markedsandele på jer. For at være proaktive, tage ansvar i virksomhedens processer og for at udvikle jer tillidsfyldte med kurs mod indfrielsen af jeres virksomhedsmål, har I brug for et digitalt grundlag, der er specialopbygget til lige netop jeres forretning.

Her kunne svaret meget vel være en fødevarespecifik ERP-løsning.

Der er mange måder, hvorpå en fødevarespecifik ERP-løsning holder jeres fødevarevirksomhed agil og fleksibel: både i forhold til at holde jer klar til at reagere på ændringer inden for mad- og drikkevaremarkedet, men også i forhold til at gribe de muligheder, som løbende kommer. I det følgende vil vi se nærmere på fire funktioner i vores fødevarespecifikke ERP-system, der kan hjælpe til at tjene dette formål.

  1. Moduler til alle trin i forsyningskæden

Forsyningskæder i dagens fødevare- og drikkevaremarked er lange og strækker vidt, hvor mange virksomheder kun er gået få skridt på en maratondistance. Undervejs har enhver virksomhed en specifik rolle at udfylde, og selvom der er uddelt nogle ansvarsområder – såsom indsamling og vedligeholdelse af vigtig produktinformation for at kunne have overblik over sporbarhed – er de generelt rimelig specialiserede i de processer, som de udfører.

Notoras ERP-løsninger, der er skræddersyet til fødevareindustrien, er opbygget omkring vores viden og ekspertise om, at ikke alle fødevare- og drikkevirksomheder er ens. Derfor tilbyder vi en række funktioner til forskellige typer at processer og operationer. Avancerede systemer som eksempelvis Foodware 365-applikationen har dedikerede og målrettede moduler, der dækker følgende forretningsfunktioner:

  • Avler
  • Forhandler
  • Pakker
  • Ompakker
  • Producent
  • Processor
  • Fabrikant
  • Distributør
  • Tredjepart

Faktummet, at all disse områder er forenet under ét system, der deler den samme database og grænseflade, er en ekstra fordel ved en fødevarespecifik ERP-løsning. Og selvom det ikke med sikkerhed er alle partnere i din forsyningskæde, der vil have en løsning, der matcher det detaljeringsniveau, som du stræber efter, vil du alligevel med sikkerhed kunne sige, at du har én kilde til information og en sikker ’go-to ’-platform, der dækker over alle dine operationer og processer. Dette vil give virksomhedens respektive teams mulighed for at arbejde mere effektivt, men også på tværs af hinanden.

  1. Sektorspecifikke værktøjer

Inden for den større fødevare- og drikkevareindustri figurerer der adskillige særskilte sektorer, der ikke kun varierer i produktkategorierne, men også varierer i forhold til forskellige kritiske processer. Derfor skal din ERP-løsning skræddersyes med indbyggede funktioner, der matcher og løser de konkrete udfordringer, som er typiske for jeres underbranche og specifikke organisation.

For kød-, fjerkræ-, fiske- og skaldyrsforarbejdende virksomheder er områder som vægtstyring af fangst et ’must-have’ for at sikre nøjagtige priser og for at sikre det pågældende brands omdømme. Mange ferskvarevirksomheder har et udbredt behov for sporing af forsendelser, og i enhver fødevarespecifik ERP-løsning, burde denne funktion være en mulighed.

Der findes også en række øvrige værktøjer, der er relevante for de fleste fødevaresektorer – eksempelvis dem til allergenhåndtering eller formularkontrol. Disse er trods alt vigtigst inden for de områder, hvor der indgår specielle ingredienser eller avancerede procedurer er anvendt. De bedste fødevarespecifikke ERP-løsninger til fødevarevirksomheder bør komme med en komplet pakke af skræddersyede værktøjer som disse: i vores øjne bør enhver udbyder dog kigge meget nøje på den enkelte virksomhed og finde frem til de kritiske processer og nøgleudfordringer, som virksomheden kæmper med. For i sidste ende handler det jo om at tilbyde et ERP-system, der optimerer og effektiviserer de forhold, som hæmmer virksomhedens vækstpotentiale.

  1. Mobil funktionalitet

Når man kigger på, hvor hurtigt verden bevæger sig i dag, er det afgørende, at alle ansatte har let og pålidelig adgang til de nødvendige systemer, uanset hvor og hvornår de har brug for det. Især i kølvandet på COVID-19-pandemien arbejder flere og flere medarbejdere hjemmefra, og et optimalt ERP-system bør imødekomme ændringen i dette forhold, hvor det er tilladt for autoriserede brugere at logge på hvor som helst.

En måde, hvorpå fødevarefokuserede ERP-løsninger sætter virksomhedens ansatte i stand til at gå ”mobilt” til værks, er gennem integrationer gennem eksempelvis håndholdte enheder, herunder stregkode- og QR-kodescannere. Hos Notora arbejder vi tæt sammen med vores samarbejdspartnere, der understøtter disse teknologier, hvor jeres database konstant holds opdateret. Trådløst bliver alle jeres indsamlede oplysninger importerede, hvor de konstant er tilgængelige til brug og gennemgang i opdaterede versioner.

  1. Cloud-implementeringer

I dag har cloud-teknologi vundet stor popularitet og meget tyder på, at denne udvikling er et billede på den fremtidige vej. Applikationerne inden for teknologien bliver flere og flere, og mange fødevarespecifikke ERP-platforme flytter af gode grunde hyppigere over til denne model. Den første og mest åbenlyse grund er de forudgående besparelser, som en virksomhed opnår ved at give afkald på de fysiske ’on premises ’-installationer, som hele tiden vil kræve køb af ny hardware, hvis systemet skal fremstå optimeret med den nyeste funktionalitet.

Derudover har cloud-implementeringer klare beviser på større pålidelighed rent sikkerhedsmæssigt, da den indeholder bedre og større sikkerhedsforanstaltninger. I Notora er vi certificerede Guld-partnere med Microsoft, der i tilfælde af en cloud-installation, ene og alene tager hånd om de nødvendige opdateringer i jeres system, der konstant vil sørge for at holde de systemiske ERP-vilkår på det højest mulige digitale niveau. Nye moduler og funktioner kan udrulles langt hurtigere sammenlignet med, hvor langt tid det ville tage dem at implementere opdateringer i en fysisk ’lokal server’ i kælderen.

Opnå fleksibilitet for fremtidig succes

Med den hastighed og måde, hvorpå fødevarebranchen bevæger sig på, er din fødevarevirksomhed nødt til konstant at være på tæerne. For at kunne navigere i det flygtige fødevarelandskab på en tillidsfuld måde, er I nødt til at have det rigtig fundament på plads, hvor en ERP-løsning fra en udbyder, der kender markedets dynamiske karakter og forståelse for din virksomhed, er den bedste måde at sikre dette fundament.

I ovenstående er der nævnt nogle af mulighederne, som vi kan tilbyde gennem denne fødevarespecifikke applikation ”Foodware 365”, der er særligt velegnet til at muliggøre agile operationer. Men en anden fordel ved at vælge Notora er baseret på vores samarbejde med Microsoft, der gennem standardsystemet Microsoft Dynamics 365 Business Central, støber rammeværket og fundamentet for de mest basale funktioner og nødvendigheder i et ERP-system. Business Central hjælper os med at låse op for alle de nyeste integrationer og banebrydende udviklinger, som vores kunder kan nyde godt af, samtidig med, at det tilbyder en grænseflade, der er velkendt og brugervenlig for alle, der førhen har arbejdet i Microsofts produktsuite af programmer og applikationer.

Ønsker jeres fødevarevirksomhed også at få enkle og effektiviserede arbejdsgange gennem en fødevarespecifik ERP-løsning?

Oplever I også, at jeres virksomhed kunne løfte arbejdsprocesser på tværs, og at medarbejderne kunne bruge deres tid mere hensigtsmæssigt? I Notora arbejder vi for at levere ERP-løsninger, der effektiviserer og optimerer virksomhedens værdikæde.

I Notora kommer vi gerne ud og tager en snak omkring, hvilke processer I med rette kan fokusere på og justere i forbindelse med implementeringen af en ny ERP-løsning. Kombineret med Business Central indeholder vores fødevarerettede tillægsapplikationer egenskaber, der kan håndtere: økonomistyring, indkøb, kvalitetssikring, leveranceplanlægning, produktion, lagerstyring og salg. Alt sammen integreret og kombineret i samme agile platform.