Fire strategier til succes inden for fødevaredistribution: hvordan kan din virksomhed fremme væksten gennem ERP-teknologi?

fødevarebranche viden

Du er ansvarlig leder for fødevaredistribution i din virksomhed – hvad er dine største bekymringer med hensyn til fremadrettet at sikre væksten inden for jeres produkter og øvrige operationer?

Skiftende forsyningskæder, hårdere markedskonkurrence og varierende kundepræferencer på smagsvarianter er områder, der med garanti har rundet din opmærksomhed.

Hvert enkelt element kræver en nøje tilpasningsevne, smidighed og innovativ tilgang, hvis I fremtidsmæssigt ønsker at fastholde rentabiliteten og væksten. Dagens markedsbetingelser er hurtigt skiftende og det kræver omstillingsparathed, hvis man ønsker at være frontløber inden for sit felt.

Forbrugernes præferencer ændrer sig hurtigt. Det gælder alt inden for nutidige fødevaretrends, sæsonbestemte produkter og en generel større variation, der påvirker købsbeslutninger i detail- og øvrige fødevaremiljøer. Samtidig lægger et dyk i de generelle priser et pres på distributørernes fortjenstmargener, hvilket pålægger din organisation et yderligere pres i forhold til effektivitet, hvor enhver mulighed skal gribes og føres ud i livet.

I denne artikel vil vi diskutere fire strategier, der kan hjælpe med at holde distributionen i din fødevarevirksomhed et skridt foran konkurrenternes, ligesom det vil blive vendt, hvordan fødevarespecifik ERP-teknologi kan medvirke til at opretholde jeres konkurrencedygtighed.

Tilføj nicheprodukter til jeres portefølje

Nutidens forbrugere er på udkig efter varer i både butikker og restauranter, der lever op til deres sundhedsmæssige idealer og samtidig tilfredsstiller behovet om at være innovative i henhold til bæredygtighed. For at sikre, at dit produktsortiment forbliver attraktivt for detailhandlere og fødevarevirksomheder, bør du overveje at introducere nye produktlinjer, der er skræddersyet og velovervejet i forhold til diættrends, sæsonbestemte strømninger eller kulturelle smagsforskelle.

Overvej den stigende efterspørgsel på økologiske produkter eller behovet for glutenfri tilbud til kunder med glutenintolerans eller andre fødevareoverfølsomheder. Omkring højtiderne er visse råvarer også i højere kurs – her kan nævnes græskar, flæskesteg og and – ligesom traditionelle amerikanske madtraditioner også har ramt den danske kultur, som det er tilfældet med eksempelvis ”Thanksgiving”.

Det handler om at adaptere sig sine omgivelser. At have de rette varer på hylderne, der efterlever markedets efterspørgsel, vil gøre distributionen i jeres virksomhed langt mere attraktiv for salgssteder, der ønsker at sikre, at deres udbud appellerer til den mangfoldige kundebase. Gennem en fødevarespecifik ERP-løsning vil det blive lettere for jeres fødevarevirksomhed at introducere nye produkter, da denne ”alt-i-en ”-platform tilbyder overskuelige og overbliksdannende Supply Chain Management-kapaciteter, der giver muligheder i forhold til nye partnere, men også både ’downstream-’ og ’upstream ’-aktiviteter.

Udvid til nye forretningsområder

COVID-19-pandemien forårsagede et massivt skift i købsvanerne blandt forbrugerne og lagde dermed også en alvorlig dæmper på salget i eksempelvis restaurationsbranchen.

Den enes død, den andens levebrød.

Onlinesalgssteder kunne lukrere herpå og var i stand til at udnytte den åbning på markedet, som pandemien skabte. Det satte onlinebutikker i ’pole position’ i en fremtrædende position, hvor sektoren voksede med 35 % sammenlignet med det niveau, vi så inden pandemiens udbrud.

Derfor kunne jeres virksomhed inden for fødevaredistribution udforske potentialet i at sælge gennem disse onlinekanaler eller simpelthen øge indsatsen på området, hvis I allerede har etablerede relationer med onlineforhandlere.

Indledningsvis blev det nævnt, hvordan en fødevarespecifik ERP-løsning til distribution kan gøre arbejdet med nye forsyningskædepartnere lettere gennem en brugervenlig grænseflade og tilpassede ’backends’. En anden måde, hvor teknologien kan afhjælpe, er gennem de kraftfulde analyseværktøjer, der ved at grave i tidligere salgsdata og skabelsen af pålidelige fremskrivninger, kan give en handlingsorienteret indsigt, der fører til en lettere og smartere tilgang i fremtiden.

Skab måder til at tilføje værdi

Værdiskabende services kan være nøglen, der givers jeres produkter unikke egenskaber, der både er bedre og anderledes end konkurrenternes, og som passer til købernes vigtigste købskriterier. Hvis I tilbyder produkter, der tilfredsstiller og efterlever forbrugernes hang og trang til bekvemlighed og høje standarder for både friskhed og kvalitet, vil I sandsynligvis få større succes ved at sikre forretningen ud fra de salgskanaler, som I operer på.

En måde, hvorpå distributører kan tilpasse tilbuddene, så de matcher nutidens forbrugsmønstre, er ved at tilbyde individuelle serveringspakker; i en travl hverdag, kunne man eksempelvis arbejde med nogle to-go snacks til erhvervsfolk på farten. Yderligere kunne man overveje at kigge på nye metoder eller teknologier inden for emballering, der kan spore og angive et produkts friskhed, hvorigennem I giver jeres virksomhedsbrand og virksomhedens varer tillid overfor forbrugerne.

Notoras fødevarespecifikke ERP-løsning giver dig og din fødevarevirksomhed den nødvendige fleksibilitet til at introducere nye produktformater og emballage med nyvunden lethed, da den brugervenlige grænseflade giver mulighed for fuld konfigurerbarhed baseret på varen og de vilkår, der er aftalt med det pågældende salgssted i en ’downstream ’-bevægelse. Et ERP-system letter også automatiske kvalitetstjek og integration med AI-drevne digitale billedbehandlingsprogrammer, der garanterer, at farven, størrelsen og det overordnede udseende af dine varer lever op til den nødvendige kvalitetsstandard.

Integrer med smart teknologi: automatiser processerne

Jo mere din virksomhed inden for fødevaredistribution kan udnytte den seneste teknologiske udvikling og få automatiseret de kritiske processer, jo mere effektiv og konsistente vil din drift blive, hvilket igen vil øge jeres fortjenstmargener. Det bedste fødevarespecifikke ERP-system er bygget til at hjælpe fødevarevirksomheder til at realisere deres ønskede resultater gennem de nyeste integrationer og kompatibilitet med andre komplementære systemer.

Ved at være bevidst omkring, hvor vigtig lagerstyring og logistik er for fødevarevirksomheder som jeres, giver Notoras fødevarerettede ERP-løsninger en kompromisløs synlighed af al jeres data, herunder mængder, kilder, destinationer, udløbsdatoer og meget mere. Disse systemer kan også integreres med enheder inden for radiofrekvensidentifikation (RFID) og håndholdte stregkode- og QR-kodescannere for netop at indsamle og opdatere al data og information i realtid.

Hvad der yderligere kan tilføjes er, at de automatisk vil kunne planlægge vigtige overholdelses- og hygiejniske foranstaltninger, holde styr på produktsikkerheden og hjælpe med at beskytte mod forurening og de eventuelle tilbagekaldelser, som det kan medføre. Ved at synkronisere med IoT-aktiverede sensorer, termometre og skaleringer kan I sikre, at jeres produkter opbevares og leveres på en måde, der holder dem i favorabel stand.

Vi ved, hvilken distributionsløsning, der passer til din virksomhed

ERP-systemer til fødevaredistributører varierer i de værktøjer, der bliver tilbudt, såvel som de måder, hvorpå de interagerer med øvrig fødevarespecifik teknologi. Hvis du leder efter en platform, der vil fungere som grundlaget for en digital transformation og hjælp din virksomhed med at bruge ovenstående strategier optimalt, er det vigtigt at overveje, at din ERP-udbyder har kompetencer og ekspertise inden for jeres processer, ligesom de skal have indsigt og være på forkant i forbindelse med integrationer af forskellige systemer.

En anden vigtig overvejelse er, hvor godt den givne ERP-udbyders team har ekspertise inden for fødevarefeltet med særlig opmærksomhed på gængse og almenkendte brancheudfordringer. Hos Notora kan vi med god ro i maven sige, at vi taler din fødevarevirksomheds sprog, og gennem årene har vi opbygget en kollektiv viden og erfaring med kunder og virksomheder inden for lige netop fødevareindustrien.

Ønsker jeres fødevarevirksomhed også at få enkle og effektiviserede arbejdsgange gennem en fødevarespecifik ERP-løsning?

Oplever I også, at jeres virksomhed kunne løfte arbejdsprocesser på tværs, og at medarbejderne kunne bruge deres tid mere hensigtsmæssigt? I Notora arbejder vi for at levere ERP-løsninger, der effektiviserer og optimerer virksomhedens værdikæde.

I Notora kommer vi gerne ud og tager en snak omkring, hvilke processer I med rette kan fokusere på og justere i forbindelse med implementeringen af en ny ERP-løsning. Kombineret med Business Central indeholder vores fødevarerettede tillægsapplikationer egenskaber, der kan håndtere: økonomistyring, indkøb, kvalitetssikring, leveranceplanlægning, produktion, lagerstyring og salg. Alt sammen integreret og kombineret i samme agile platform.

fødevarebranche viden

Du er ansvarlig leder for fødevaredistribution i din virksomhed – hvad er dine største bekymringer med hensyn til fremadrettet at sikre væksten inden for jeres produkter og øvrige operationer?

Skiftende forsyningskæder, hårdere markedskonkurrence og varierende kundepræferencer på smagsvarianter er områder, der med garanti har rundet din opmærksomhed.

Hvert enkelt element kræver en nøje tilpasningsevne, smidighed og innovativ tilgang, hvis I fremtidsmæssigt ønsker at fastholde rentabiliteten og væksten. Dagens markedsbetingelser er hurtigt skiftende og det kræver omstillingsparathed, hvis man ønsker at være frontløber inden for sit felt.

Forbrugernes præferencer ændrer sig hurtigt. Det gælder alt inden for nutidige fødevaretrends, sæsonbestemte produkter og en generel større variation, der påvirker købsbeslutninger i detail- og øvrige fødevaremiljøer. Samtidig lægger et dyk i de generelle priser et pres på distributørernes fortjenstmargener, hvilket pålægger din organisation et yderligere pres i forhold til effektivitet, hvor enhver mulighed skal gribes og føres ud i livet.

I denne artikel vil vi diskutere fire strategier, der kan hjælpe med at holde distributionen i din fødevarevirksomhed et skridt foran konkurrenternes, ligesom det vil blive vendt, hvordan fødevarespecifik ERP-teknologi kan medvirke til at opretholde jeres konkurrencedygtighed.

Tilføj nicheprodukter til jeres portefølje

Nutidens forbrugere er på udkig efter varer i både butikker og restauranter, der lever op til deres sundhedsmæssige idealer og samtidig tilfredsstiller behovet om at være innovative i henhold til bæredygtighed. For at sikre, at dit produktsortiment forbliver attraktivt for detailhandlere og fødevarevirksomheder, bør du overveje at introducere nye produktlinjer, der er skræddersyet og velovervejet i forhold til diættrends, sæsonbestemte strømninger eller kulturelle smagsforskelle.

Overvej den stigende efterspørgsel på økologiske produkter eller behovet for glutenfri tilbud til kunder med glutenintolerans eller andre fødevareoverfølsomheder. Omkring højtiderne er visse råvarer også i højere kurs – her kan nævnes græskar, flæskesteg og and – ligesom traditionelle amerikanske madtraditioner også har ramt den danske kultur, som det er tilfældet med eksempelvis ”Thanksgiving”.

Det handler om at adaptere sig sine omgivelser. At have de rette varer på hylderne, der efterlever markedets efterspørgsel, vil gøre distributionen i jeres virksomhed langt mere attraktiv for salgssteder, der ønsker at sikre, at deres udbud appellerer til den mangfoldige kundebase. Gennem en fødevarespecifik ERP-løsning vil det blive lettere for jeres fødevarevirksomhed at introducere nye produkter, da denne ”alt-i-en ”-platform tilbyder overskuelige og overbliksdannende Supply Chain Management-kapaciteter, der giver muligheder i forhold til nye partnere, men også både ’downstream-’ og ’upstream ’-aktiviteter.

Udvid til nye forretningsområder

COVID-19-pandemien forårsagede et massivt skift i købsvanerne blandt forbrugerne og lagde dermed også en alvorlig dæmper på salget i eksempelvis restaurationsbranchen.

Den enes død, den andens levebrød.

Onlinesalgssteder kunne lukrere herpå og var i stand til at udnytte den åbning på markedet, som pandemien skabte. Det satte onlinebutikker i ’pole position’ i en fremtrædende position, hvor sektoren voksede med 35 % sammenlignet med det niveau, vi så inden pandemiens udbrud.

Derfor kunne jeres virksomhed inden for fødevaredistribution udforske potentialet i at sælge gennem disse onlinekanaler eller simpelthen øge indsatsen på området, hvis I allerede har etablerede relationer med onlineforhandlere.

Indledningsvis blev det nævnt, hvordan en fødevarespecifik ERP-løsning til distribution kan gøre arbejdet med nye forsyningskædepartnere lettere gennem en brugervenlig grænseflade og tilpassede ’backends’. En anden måde, hvor teknologien kan afhjælpe, er gennem de kraftfulde analyseværktøjer, der ved at grave i tidligere salgsdata og skabelsen af pålidelige fremskrivninger, kan give en handlingsorienteret indsigt, der fører til en lettere og smartere tilgang i fremtiden.

Skab måder til at tilføje værdi

Værdiskabende services kan være nøglen, der givers jeres produkter unikke egenskaber, der både er bedre og anderledes end konkurrenternes, og som passer til købernes vigtigste købskriterier. Hvis I tilbyder produkter, der tilfredsstiller og efterlever forbrugernes hang og trang til bekvemlighed og høje standarder for både friskhed og kvalitet, vil I sandsynligvis få større succes ved at sikre forretningen ud fra de salgskanaler, som I operer på.

En måde, hvorpå distributører kan tilpasse tilbuddene, så de matcher nutidens forbrugsmønstre, er ved at tilbyde individuelle serveringspakker; i en travl hverdag, kunne man eksempelvis arbejde med nogle to-go snacks til erhvervsfolk på farten. Yderligere kunne man overveje at kigge på nye metoder eller teknologier inden for emballering, der kan spore og angive et produkts friskhed, hvorigennem I giver jeres virksomhedsbrand og virksomhedens varer tillid overfor forbrugerne.

Notoras fødevarespecifikke ERP-løsning giver dig og din fødevarevirksomhed den nødvendige fleksibilitet til at introducere nye produktformater og emballage med nyvunden lethed, da den brugervenlige grænseflade giver mulighed for fuld konfigurerbarhed baseret på varen og de vilkår, der er aftalt med det pågældende salgssted i en ’downstream ’-bevægelse. Et ERP-system letter også automatiske kvalitetstjek og integration med AI-drevne digitale billedbehandlingsprogrammer, der garanterer, at farven, størrelsen og det overordnede udseende af dine varer lever op til den nødvendige kvalitetsstandard.

Integrer med smart teknologi: automatiser processerne

Jo mere din virksomhed inden for fødevaredistribution kan udnytte den seneste teknologiske udvikling og få automatiseret de kritiske processer, jo mere effektiv og konsistente vil din drift blive, hvilket igen vil øge jeres fortjenstmargener. Det bedste fødevarespecifikke ERP-system er bygget til at hjælpe fødevarevirksomheder til at realisere deres ønskede resultater gennem de nyeste integrationer og kompatibilitet med andre komplementære systemer.

Ved at være bevidst omkring, hvor vigtig lagerstyring og logistik er for fødevarevirksomheder som jeres, giver Notoras fødevarerettede ERP-løsninger en kompromisløs synlighed af al jeres data, herunder mængder, kilder, destinationer, udløbsdatoer og meget mere. Disse systemer kan også integreres med enheder inden for radiofrekvensidentifikation (RFID) og håndholdte stregkode- og QR-kodescannere for netop at indsamle og opdatere al data og information i realtid.

Hvad der yderligere kan tilføjes er, at de automatisk vil kunne planlægge vigtige overholdelses- og hygiejniske foranstaltninger, holde styr på produktsikkerheden og hjælpe med at beskytte mod forurening og de eventuelle tilbagekaldelser, som det kan medføre. Ved at synkronisere med IoT-aktiverede sensorer, termometre og skaleringer kan I sikre, at jeres produkter opbevares og leveres på en måde, der holder dem i favorabel stand.

Vi ved, hvilken distributionsløsning, der passer til din virksomhed

ERP-systemer til fødevaredistributører varierer i de værktøjer, der bliver tilbudt, såvel som de måder, hvorpå de interagerer med øvrig fødevarespecifik teknologi. Hvis du leder efter en platform, der vil fungere som grundlaget for en digital transformation og hjælp din virksomhed med at bruge ovenstående strategier optimalt, er det vigtigt at overveje, at din ERP-udbyder har kompetencer og ekspertise inden for jeres processer, ligesom de skal have indsigt og være på forkant i forbindelse med integrationer af forskellige systemer.

En anden vigtig overvejelse er, hvor godt den givne ERP-udbyders team har ekspertise inden for fødevarefeltet med særlig opmærksomhed på gængse og almenkendte brancheudfordringer. Hos Notora kan vi med god ro i maven sige, at vi taler din fødevarevirksomheds sprog, og gennem årene har vi opbygget en kollektiv viden og erfaring med kunder og virksomheder inden for lige netop fødevareindustrien.

Ønsker jeres fødevarevirksomhed også at få enkle og effektiviserede arbejdsgange gennem en fødevarespecifik ERP-løsning?

Oplever I også, at jeres virksomhed kunne løfte arbejdsprocesser på tværs, og at medarbejderne kunne bruge deres tid mere hensigtsmæssigt? I Notora arbejder vi for at levere ERP-løsninger, der effektiviserer og optimerer virksomhedens værdikæde.

I Notora kommer vi gerne ud og tager en snak omkring, hvilke processer I med rette kan fokusere på og justere i forbindelse med implementeringen af en ny ERP-løsning. Kombineret med Business Central indeholder vores fødevarerettede tillægsapplikationer egenskaber, der kan håndtere: økonomistyring, indkøb, kvalitetssikring, leveranceplanlægning, produktion, lagerstyring og salg. Alt sammen integreret og kombineret i samme agile platform.