FEFO-metoden: reduktion af spild, sikring af friskhed og forbedret lønsomhed i din fødevarevirksomhed

At opnå en sund og rentabel bundlinje som fødevarevirksomhed kan være en svær balancegang: det kræver blandt andet smidig, velinformeret beslutningstagning, samtidig med, at man nøje overvejer virksomhedens primære prioriteter og er omstillingsparat i forhold til skiftende markedstendenser. Med nutidens konkurrencedygtige og dynamiske marked, bliver du som fødevarevirksomhed nødt til at holde dig på stepperne, hvis konkurrenterne ikke skal overhale jer på målstregen.

Så hvordan øger du chancen for, at du holder din bundlinje på et sundt plan, hvor vækst og omsætning overstiger tidens hurtigt stigende omkostninger?

En del af svaret kan ligge i en effektiv lagerstyring, hvor man mere specifikt anvender FEFO-plukkeordremetoden for brugen af din virksomheds råvarer.

Sandheden er, at FEFO-metoden kan have mange positive indvirkninger på din organisation ud over blot at øge indtjeningspotentialet. Reducering af spild, opretholdelse af stor produktkvalitet, ligesom I bliver i stand til at arbejde mere effektivt på tværs af samtlige faciliteter og processer.

Derudover kan et specialdesignet ERP-system målrettet fødevarevirksomheder hjælpe jer med at håndhæve FEFO-metoden med ensartethed, hvilken kan forenkle en ellers kedelig proces. Derudover kan FEFO også være en medhjælper for din virksomheds brand i forhold til at øge fortjenstmargener, uden I er nødsaget til at fortage de store nedskæringer.

Mindre spild og øget bæredygtighed

I 2021-udgaven af ”The State of Food Security and Nutrition in the World”, som FN’s fødevare- og landbrugsorganisation årligt udgiver, er det anslået, at antallet af mennesker, der i 2020 led af sult lå et sted mellem 720 og 811 millioner. Denne chokerende statistik sætter i endnu højere grad fokus på vigtigheden i at reducere madspild til et absolut minimum.

FEFO-metoden kan hjælpe med at fremme jeres indsats mod dette mål ved at prioritere brugen af det ingrediensparti, der er tættest på at overskride sidste holdbarhedsdato. På den måde udnytter I de aktiver, som I har foran jer, før de går i forrådnelse, hvor I stadig bevarer de øvrige produkter med længere holdbarhed – på den måde maksimerer I brugen af alle jeres råvarer og materialer inden de bliver ugyldige i forhold til brug.

Ved at bruge alle dine ressourcer inden de eventuelt går i forrådnelse, handler du også ind i et bæredygtigt øjemed, der tilgodeser hele planeten; små ændringer breder sig som ringe i vandet. FN’s nedsatte panel med fokus på klimaændringer tilskriver cirka en tredjedel af de globale drivhusgasser til fødevareindustrien – derfor bør bæredygtighed være en streng nødvendighed for alle verdens virksomheder: dermed også din!

Bedre udløbsdatostyring og friske slutprodukter

Selvom det ikke umiddelbart ser ud til at gå hånd i hånd at vælge ingredienser med den korteste resterende holdbarhed og forsøge en maksimering af kvaliteten, hjælper FEFO-metoden faktisk med at sikre friskheden og kvaliteten af dine slutprodukter. Dette fordi, at din udløbsstyring bliver forbedret, da visse moduler omhandlende friskhed vil diktere, hvornår diverse ingredienser skal bruges.

Kort sagt mindsker større kontrol med udløbsdatoer chancerne for, at fordærvede ingredienser bliver anvendt i dine slutprodukter. Det siger sig selv, at dette er noget man for enhver pris skal undgå, da det ikke kun vil påvirke smagen af dine produkter og påvirke den samlede kundetilfredshed negativt, men det vil også udgøre en alvorlig sundhedsrisiko over for de berørte forbrugere.

Kigger man på vores sidste udvalgte punkt, så kan man bedre forstå, hvor kritisk fødevaresikkerheden er på verdensplan. Verdenssundhedsorganisationen vurderer, at cirka 1 ud af 10 mennesker i verden bliver syge efter at have spist fordærvede madvarer på årlig basis. Men udgået og fordærvet mad er kun en del af årsagen – bakterier spiller også en stor rolle i dette problem, men din virksomhed kan komme dette problem i forkøbet i forbindelse med udløbshåndtering og FEFO-plukning.

Mere rentabel og effektiv drift

De ingredienser, som du indkøber til brug i forarbejdnings- og fremstillingsprocessen af dine varer, udgør specielt i dag en større udgift end det var tilfældet tidligere. I betragtning af, at råvarepriserne er på vej op – ifølge mange internationale målinger er de generelle råvareprisindekser voksede med mere end 20 % i første halvdel af 2022 – er ressourcerne du bruger til materialeindkøb unægteligt det samme.

Udviklingen tvinger derfor din virksomhed til at maksimere og få mest muligt ud af de materialer, som I køber. FEFO-metoden er særligt nyttig i jagten på at indfri dette mål, da den hjælper med at sikre, at I høster afkastet af jeres investeringer, ligesom materialerne bliver brugt før udløb – dette medvirker netop til at begrænse tab og øvrige omkostninger.

Samtidig bevarer du værdien på de produkter, hvor udløbsdatoen ligger længere ude i fremtiden, alt imens du følger din plan og de medfølgende mål. Desuden behøver dine medarbejdere ikke at foretage manuelle stikprøver af dit lager, og de behøver heller ikke bruge tid på at bestemme, hvilket parti de skal vælge – de ved altid, at det næste, der udløber, også er det næste, som skal bruges i produktionen, hvilket hjælper dem til at blive mere effektive i udførelsen af deres respektive arbejdsopgaver.

ERP-teknologi giver højere ydeevne

Forhåbentlig er det nu en anelse lettere at se logikken bag implementeringen af FEFO-metoden på dine forarbejdnings- og produktionsfaciliteter. Metoden hjælper med at forbedre dine resultater på flere forskellige områder – ikke mindst de økonomiske resultater – men den hjælper også med en grundigere tilgang til indsamlingen af relevant data.

ERP-teknologi er vejen frem, og hvis den kan blive branchespecifik, er det endnu bedre!

Som tværfunktionel platform betjener ERP-systemet hele din organisation og alle aspekter af din drift: herunder indkøb, lagerstyring, produktion, regnskab og meget mere. Mange betragter en ERP-implementering som ”toppen af poppen”, når virksomheder ønsker at danne et solidt grundlag for deres digitale transformation.

Afgørende for spørgsmålet om håndtering af udløbsstyring er det, hvordan et system evner at automatisere informationsindsamling gennem integration med stregkodescannere og digital optælling, hjælper med at administrere udløbsdatoer og FEFO-plukkeprocedurer. Når systemet tydeligt angiver de ingredienser, der skal bruges ved jeres næste kørsel, behøver dine medarbejdere aldrig at spekulere på, om de har fat i den rigtige kasse, karton eller pose.

Vil du høre mere om, hvordan vi i Notora kan hjælpe din virksomhed med at anvende FEFO-plukkemetoden, så er du velkommen til at kontakte os i dag!

At opnå en sund og rentabel bundlinje som fødevarevirksomhed kan være en svær balancegang: det kræver blandt andet smidig, velinformeret beslutningstagning, samtidig med, at man nøje overvejer virksomhedens primære prioriteter og er omstillingsparat i forhold til skiftende markedstendenser. Med nutidens konkurrencedygtige og dynamiske marked, bliver du som fødevarevirksomhed nødt til at holde dig på stepperne, hvis konkurrenterne ikke skal overhale jer på målstregen.

Så hvordan øger du chancen for, at du holder din bundlinje på et sundt plan, hvor vækst og omsætning overstiger tidens hurtigt stigende omkostninger?

En del af svaret kan ligge i en effektiv lagerstyring, hvor man mere specifikt anvender FEFO-plukkeordremetoden for brugen af din virksomheds råvarer.

Sandheden er, at FEFO-metoden kan have mange positive indvirkninger på din organisation ud over blot at øge indtjeningspotentialet. Reducering af spild, opretholdelse af stor produktkvalitet, ligesom I bliver i stand til at arbejde mere effektivt på tværs af samtlige faciliteter og processer.

Derudover kan et specialdesignet ERP-system målrettet fødevarevirksomheder hjælpe jer med at håndhæve FEFO-metoden med ensartethed, hvilken kan forenkle en ellers kedelig proces. Derudover kan FEFO også være en medhjælper for din virksomheds brand i forhold til at øge fortjenstmargener, uden I er nødsaget til at fortage de store nedskæringer.

Mindre spild og øget bæredygtighed

I 2021-udgaven af ”The State of Food Security and Nutrition in the World”, som FN’s fødevare- og landbrugsorganisation årligt udgiver, er det anslået, at antallet af mennesker, der i 2020 led af sult lå et sted mellem 720 og 811 millioner. Denne chokerende statistik sætter i endnu højere grad fokus på vigtigheden i at reducere madspild til et absolut minimum.

FEFO-metoden kan hjælpe med at fremme jeres indsats mod dette mål ved at prioritere brugen af det ingrediensparti, der er tættest på at overskride sidste holdbarhedsdato. På den måde udnytter I de aktiver, som I har foran jer, før de går i forrådnelse, hvor I stadig bevarer de øvrige produkter med længere holdbarhed – på den måde maksimerer I brugen af alle jeres råvarer og materialer inden de bliver ugyldige i forhold til brug.

Ved at bruge alle dine ressourcer inden de eventuelt går i forrådnelse, handler du også ind i et bæredygtigt øjemed, der tilgodeser hele planeten; små ændringer breder sig som ringe i vandet. FN’s nedsatte panel med fokus på klimaændringer tilskriver cirka en tredjedel af de globale drivhusgasser til fødevareindustrien – derfor bør bæredygtighed være en streng nødvendighed for alle verdens virksomheder: dermed også din!

Bedre udløbsdatostyring og friske slutprodukter

Selvom det ikke umiddelbart ser ud til at gå hånd i hånd at vælge ingredienser med den korteste resterende holdbarhed og forsøge en maksimering af kvaliteten, hjælper FEFO-metoden faktisk med at sikre friskheden og kvaliteten af dine slutprodukter. Dette fordi, at din udløbsstyring bliver forbedret, da visse moduler omhandlende friskhed vil diktere, hvornår diverse ingredienser skal bruges.

Kort sagt mindsker større kontrol med udløbsdatoer chancerne for, at fordærvede ingredienser bliver anvendt i dine slutprodukter. Det siger sig selv, at dette er noget man for enhver pris skal undgå, da det ikke kun vil påvirke smagen af dine produkter og påvirke den samlede kundetilfredshed negativt, men det vil også udgøre en alvorlig sundhedsrisiko over for de berørte forbrugere.

Kigger man på vores sidste udvalgte punkt, så kan man bedre forstå, hvor kritisk fødevaresikkerheden er på verdensplan. Verdenssundhedsorganisationen vurderer, at cirka 1 ud af 10 mennesker i verden bliver syge efter at have spist fordærvede madvarer på årlig basis. Men udgået og fordærvet mad er kun en del af årsagen – bakterier spiller også en stor rolle i dette problem, men din virksomhed kan komme dette problem i forkøbet i forbindelse med udløbshåndtering og FEFO-plukning.

Mere rentabel og effektiv drift

De ingredienser, som du indkøber til brug i forarbejdnings- og fremstillingsprocessen af dine varer, udgør specielt i dag en større udgift end det var tilfældet tidligere. I betragtning af, at råvarepriserne er på vej op – ifølge mange internationale målinger er de generelle råvareprisindekser voksede med mere end 20 % i første halvdel af 2022 – er ressourcerne du bruger til materialeindkøb unægteligt det samme.

Udviklingen tvinger derfor din virksomhed til at maksimere og få mest muligt ud af de materialer, som I køber. FEFO-metoden er særligt nyttig i jagten på at indfri dette mål, da den hjælper med at sikre, at I høster afkastet af jeres investeringer, ligesom materialerne bliver brugt før udløb – dette medvirker netop til at begrænse tab og øvrige omkostninger.

Samtidig bevarer du værdien på de produkter, hvor udløbsdatoen ligger længere ude i fremtiden, alt imens du følger din plan og de medfølgende mål. Desuden behøver dine medarbejdere ikke at foretage manuelle stikprøver af dit lager, og de behøver heller ikke bruge tid på at bestemme, hvilket parti de skal vælge – de ved altid, at det næste, der udløber, også er det næste, som skal bruges i produktionen, hvilket hjælper dem til at blive mere effektive i udførelsen af deres respektive arbejdsopgaver.

ERP-teknologi giver højere ydeevne

Forhåbentlig er det nu en anelse lettere at se logikken bag implementeringen af FEFO-metoden på dine forarbejdnings- og produktionsfaciliteter. Metoden hjælper med at forbedre dine resultater på flere forskellige områder – ikke mindst de økonomiske resultater – men den hjælper også med en grundigere tilgang til indsamlingen af relevant data.

ERP-teknologi er vejen frem, og hvis den kan blive branchespecifik, er det endnu bedre!

Som tværfunktionel platform betjener ERP-systemet hele din organisation og alle aspekter af din drift: herunder indkøb, lagerstyring, produktion, regnskab og meget mere. Mange betragter en ERP-implementering som ”toppen af poppen”, når virksomheder ønsker at danne et solidt grundlag for deres digitale transformation.

Afgørende for spørgsmålet om håndtering af udløbsstyring er det, hvordan et system evner at automatisere informationsindsamling gennem integration med stregkodescannere og digital optælling, hjælper med at administrere udløbsdatoer og FEFO-plukkeprocedurer. Når systemet tydeligt angiver de ingredienser, der skal bruges ved jeres næste kørsel, behøver dine medarbejdere aldrig at spekulere på, om de har fat i den rigtige kasse, karton eller pose.

Vil du høre mere om, hvordan vi i Notora kan hjælpe din virksomhed med at anvende FEFO-plukkemetoden, så er du velkommen til at kontakte os i dag!