5 essentielle topfunktioner, som et fødevarespecifikt ERP-system skal indeholde

Som fødevaredistributør er du sikkert i gang med at opbygge det produktsortiment, som forbrugerne efterspørger. Ud over et stigende behov for et kvantitativt og kvalitativt produktudbud, er forventningerne til produktlevering til aftalt tid også eskaleret i et tempofyldt marked. Du må kredse med omhu og stor opmærksomhed på hver ordre, hvis du vil sikre en opfyldelse af forbrugerens forventninger, og i takt med din virksomheds vækst, vokser antallet af andre forskellige overvejelser også, som du skal forholde dig til.

Det ville være et stort sats, hvis du overlod denne proces til et par af dine ansatte, hvis ambitionen går ud på at opnå tilfredsstillende resultater – det er en uoverkommelig opgave at holde styr på fakta og tal på et manuelt plan, der også kræver en høj grad af effektivitet og hastighed, hvis du ønsker at holde trit med et fremadstormende fødevaremarked.

Til at håndtere det stigende pres og de øgede krav, er der heldigvis på dagens marked smartere løsninger, der peger mod teknologiens verden. Software og systemer målrettet fødevarevirksomheder er i dag standarden for virksomheder, der ønsker at stå forrest i feltet og tage kampen op på et konkurrencedygtigt marked.

Men at vælge den første og bedste løsning efter en simpel Google-søgning kan vise sig at være en fejl, når det kommer til så stor en beslutning, som en organisationsdækkende ERP-implementering må siges at være. Uden den rigtige funktionalitet og specialiserede fødevareværktøjer til interne nøgleprocesser, kan du ende med at bruge mange penge, tid og kræfter på kun at få det halve afkast af dét, som du havde forventet.

Så hvad er vigtigt og relevant at kigge efter, når du og din fødevarevirksomhed skal vælge en ERP-løsning til jeres virksomhed?

I det følgende vil vi sætte spotlight på de fem vigtigste funktioner, der bør inkluderes i de løsninger, som du har oppe til overvejelse.

  1. Komplet overblik med tovejs sporbarhed

Når det kommer til både tilsynsmyndigheder og forbrugere, bliver begge parter stadig mere krævende med hensyn til fødevaresikkerheden. Derfor skal du gøre alt, hvad du kan, for at holde forurening på et minimum og hurtigt være i stand til at identificere kilden, der potentielt kan have en skadelig sundhedsrisiko, så du kan dæmpe konsekvenserne eller fremadrettet helt eliminere den. Det betyder, at du skal indfange en masse information – lige fra oprindelsesland og sort til vægt og kvalitet – og samtidig være i stand til at kunne indhente og anvende dem øjeblikkeligt.

Kun en målrettet digital platform til din datastyring vil fungere til styringen af ovenstående formål, og det er lige præcis, hvad sporbarhedsmodulet i din fødevarespecifikke ERP-opsætning skal give. Med alle de nødvendige og relevante detaljer indeholdt i en enkelt, samlet grænseflade og et nuanceringsniveau, der gør dig i stand til at spore individuelle partier og forsendelser, kan du føle dig ganske sikker på din evne til at lokalisere problemer og løsninger til dem.

Hvad endnu bedre er, at avancerede systemer som dem vi i Notora tilbyder, kan integreres med håndholdte stregkode- og QR-kodescannere for at automatisere processen med dataindsamling, fremskynde processen og eliminere muligheden for operatørfejl ved logning af aflæsningerne. Et farvel til hurtigskrevne noter eller uforløste optegnelser bør føre til større nøjagtighed og pålidelig adgang til de oplysninger, som du har brug for.

  1. Stærk lagerstyring

Du kender med garanti til det: dit lager er et travlt sted. Opfyldningerne kommer regelmæssigt ind, og varer bliver konstant plukket for at opfylde ordrerne. Hvis du ikke ved, hvad du har at arbejde med, hvor produkterne bliver opbevaret og hvilken forfatning produkterne er i, kan der skabes en hektisk atmosfære i dit lagermiljø.

Som fødevarevirksomhed indebærer dét at have en god lagerstyring ikke kun at kende til de tilgængelige mængder af alle dine materialer, men også at sikre, at de opbevares under de rette forhold for at bevare friskhed og levedygtighed. Den optimale ERP-løsning er i stand til at opdatere dine lageroptællinger i realtid, og ved at bruge sensorer og termometre kan du sikre dig, at de korrekte temperatur-, fugt- og belysningsindstillinger opretholdes.

Endnu en fordel ved Notoras fødevarespecifikke ERP-løsning er den automatiske genbestilling af forsyninger for at undgå, at du pludselig står i en situation med kritiske produktmangler. Dét, kombineret med efterspørgselsplanlægning – som bliver dækket mere konkret nedenfor – kan hjælpe med at holde dit lager på et optimalt niveau med hensyn til både fleksibilitet og rentabilitet.

  1. Sporing af udløbsdato

Nutidens forbrugere har aldrig været mere kræsne, hvor de med største selvfølgelighed forventer, at de varer, som de trækker ned fra hylderne, er af fremragende kvalitet – hvis ikke ”perfekt”. Faren for, at en forbruger bliver syg på grund af at indtage madvarer, der er udløbet eller fordærvet, er enhver fødevarevirksomheds værste mareridt. Af disse grunde bør sikringen af produkternes friskhed være af højeste prioritet, da det er en enorm komponent i forhold til at bevare både smag og udseende af dine produkter, men også for at opretholde en vis tryghed over for dit brand i kundens hukommelse.

Notoras fødevarespecifikke ERP-software fanger denne vitale information og holder den  synlig for alle involverede i din organisation. Dette kan også hjælpe dig med at håndhæve en ”first-expiry, first-out ”-plukkeordre (FEFO), der vil hjælpe dig med at få mest muligt ud af dine ressourcer og reducere spild af varer, der bliver for dårlige til at kunne sælges. Notoras løsning besidder potentialet til at booste både dine fortjenstmargener samt kundetilfredsheden, hvilket viser det forbedringspotentiale, som er mulig med den rette løsning.

  1. Efterspørgselsplanlægning og prognoser

At tilpasse dit indkøb til den forventede efterspørgsel er en svær balancegang at mestre. Sæsonbestemte forhold, ændringer i forbrugerpræferencer, uforudsete vejrforhold og forstyrrelser i forsyningskæden er alle faktorer, der kan kaste grus i selv det mest velsmurte maskineri.

Der findes desværre ingen krystalkugle, hvor du kan kigge ind i fremtiden, men prognosefunktionerne i Notoras ERP-software er specialdesignet til fødevaredistributører og kan fungere som et rigtig godt alternativ. Ved at kombinere flere års salgsdata med nye trends og tendenser, kan det rigtige system give dig pålidelige og nøjagtige fremskrivninger, der gør forberedelsesarbejdet lettere.

Når du på forhånd ved, hvor de kommende måneders bedste muligheder ligger, kan de relevante beslutningstagere i organisationen fokusere på det, der nu, men også i fremtiden, vil give jer det bedste fundament og grundlag for at ramme tæt på den optimale balancegang i henhold til udbud og efterspørgsel.

  1. Total synlighed over forsyningskæden

Som det blev nævnt i introduktionen til denne artikel, så ligger en fødevaredistributørs arbejde i at få produkterne frem til de rette kunder rettidigt, men bagved ligger der en række mere komplicerede processer. På et fødevaremarked i fremdrift og hastig fart har de forskellige led af forsyningskæden aldrig været mere presset. Problemet forværres midlertidigt af, at du er nødt til at udvide dit produktsortiment og kundebase for at jagte vækst og markedsandele; dette medfører i sagens natur også, at du får mere data at indfange og administrere.

Hvis du mere præcist vil vide, hvor dine indgående- og udgående varer opholder sig, samtidig med at du holder øje med varernes tilstand ved samtlige sporingspunkter (CTP), kan en fødevarespecifik ERP-løsning højest sandsynligt afhjælpe med at få bedre overblik. I Notoras ERP-løsninger vil du kunne holde dig orienteret om tidslinjer, identificere forsinkelser og spore alle leverancer i realtid: alt sammen i den samme grænseflade, som du også bruger til at drive virksomhedens øvrige processer.

I Notora kan vi også prale af værktøjer, der omhandler leverandør- og klientforholdsstyring, der gør arbejdet med dine forsyningskædepartnere meget nemmere. Ved at lette kommunikationen og konsolidere vigtige kontraktoplysninger under en digital platform, bliver alle relevante fakta gjort synlige, så jeres beslutningstagning hviler på et mere fornuftigt fundament.

Så hvad skal du holde øje med, når du vælger ERP-løsningsudbyder?

I det foregående har vi dækket, hvilke funktioner i en ERP-løsning for fødevaredistributører, som du bør prioritere. Men hvad bør du gøre krav på, når det kommer til valg af ERP-leverandør?

Hvad adskiller markedets bedste udbydere fra resten af ERP-flokken?

Først og fremmest er det en god idé at sikre dig, at din leverandør har indgående erfaring og viden om fødevarebranchen og de indlejrede processuelle problematikker.

Kun med en solid forståelse af industriens problematikker og dertilhørende løsninger, vil leverandøren være i stand til at designe værktøjer, der kan tackle dine hårdeste udfordringer såsom sporbarhed, lagerstyring, sporing af udløbsdato, efterspørgselsprognoser og forsyningskædesynlighed.

For det andet er det vigtigt for dig at sikre, at deres teknologi og support fungerer pålideligt: disse områder er kardinalpunkter i Notoras DNA, hvor vi tager jer i hånden igennem hele implementeringsprocessen. Vores ekspertteam er altid klar til at håndtere jeres løbende spørgsmål, som kan opstå før-, under- og efter implementeringen.

Igennem årene har vi opbygget en kollektiv ekspertise, hvor vi med hjælp fra relevante samarbejdspartnere har opbygget den perfekte værktøjskasse til at håndtere fødevarespecifikke udfordringer. Med vores supporteringsret til fødevareapplikationen ”Foodware 365”, der er bygget på rammerne af Microsoft Dynamics 365 er opdateringer og øvrige integrationer kun et knipseslag væk.

Vi er stolte af at fungere som en leverandør og partner for alle vores kunder, lede dem gennem trinene i implementeringsprocessen og levere pålidelig it-support til enhver opstået fejlfinding.

Er I klar til at høre mere om, hvad vi i Notora kan tilføre jeres fødevarevirksomhed gennem en digital transformation? Kontakt os i dag for at opstarte en uforpligtende dialog.

Som fødevaredistributør er du sikkert i gang med at opbygge det produktsortiment, som forbrugerne efterspørger. Ud over et stigende behov for et kvantitativt og kvalitativt produktudbud, er forventningerne til produktlevering til aftalt tid også eskaleret i et tempofyldt marked. Du må kredse med omhu og stor opmærksomhed på hver ordre, hvis du vil sikre en opfyldelse af forbrugerens forventninger, og i takt med din virksomheds vækst, vokser antallet af andre forskellige overvejelser også, som du skal forholde dig til.

Det ville være et stort sats, hvis du overlod denne proces til et par af dine ansatte, hvis ambitionen går ud på at opnå tilfredsstillende resultater – det er en uoverkommelig opgave at holde styr på fakta og tal på et manuelt plan, der også kræver en høj grad af effektivitet og hastighed, hvis du ønsker at holde trit med et fremadstormende fødevaremarked.

Til at håndtere det stigende pres og de øgede krav, er der heldigvis på dagens marked smartere løsninger, der peger mod teknologiens verden. Software og systemer målrettet fødevarevirksomheder er i dag standarden for virksomheder, der ønsker at stå forrest i feltet og tage kampen op på et konkurrencedygtigt marked.

Men at vælge den første og bedste løsning efter en simpel Google-søgning kan vise sig at være en fejl, når det kommer til så stor en beslutning, som en organisationsdækkende ERP-implementering må siges at være. Uden den rigtige funktionalitet og specialiserede fødevareværktøjer til interne nøgleprocesser, kan du ende med at bruge mange penge, tid og kræfter på kun at få det halve afkast af dét, som du havde forventet.

Så hvad er vigtigt og relevant at kigge efter, når du og din fødevarevirksomhed skal vælge en ERP-løsning til jeres virksomhed?

I det følgende vil vi sætte spotlight på de fem vigtigste funktioner, der bør inkluderes i de løsninger, som du har oppe til overvejelse.

  1. Komplet overblik med tovejs sporbarhed

Når det kommer til både tilsynsmyndigheder og forbrugere, bliver begge parter stadig mere krævende med hensyn til fødevaresikkerheden. Derfor skal du gøre alt, hvad du kan, for at holde forurening på et minimum og hurtigt være i stand til at identificere kilden, der potentielt kan have en skadelig sundhedsrisiko, så du kan dæmpe konsekvenserne eller fremadrettet helt eliminere den. Det betyder, at du skal indfange en masse information – lige fra oprindelsesland og sort til vægt og kvalitet – og samtidig være i stand til at kunne indhente og anvende dem øjeblikkeligt.

Kun en målrettet digital platform til din datastyring vil fungere til styringen af ovenstående formål, og det er lige præcis, hvad sporbarhedsmodulet i din fødevarespecifikke ERP-opsætning skal give. Med alle de nødvendige og relevante detaljer indeholdt i en enkelt, samlet grænseflade og et nuanceringsniveau, der gør dig i stand til at spore individuelle partier og forsendelser, kan du føle dig ganske sikker på din evne til at lokalisere problemer og løsninger til dem.

Hvad endnu bedre er, at avancerede systemer som dem vi i Notora tilbyder, kan integreres med håndholdte stregkode- og QR-kodescannere for at automatisere processen med dataindsamling, fremskynde processen og eliminere muligheden for operatørfejl ved logning af aflæsningerne. Et farvel til hurtigskrevne noter eller uforløste optegnelser bør føre til større nøjagtighed og pålidelig adgang til de oplysninger, som du har brug for.

  1. Stærk lagerstyring

Du kender med garanti til det: dit lager er et travlt sted. Opfyldningerne kommer regelmæssigt ind, og varer bliver konstant plukket for at opfylde ordrerne. Hvis du ikke ved, hvad du har at arbejde med, hvor produkterne bliver opbevaret og hvilken forfatning produkterne er i, kan der skabes en hektisk atmosfære i dit lagermiljø.

Som fødevarevirksomhed indebærer dét at have en god lagerstyring ikke kun at kende til de tilgængelige mængder af alle dine materialer, men også at sikre, at de opbevares under de rette forhold for at bevare friskhed og levedygtighed. Den optimale ERP-løsning er i stand til at opdatere dine lageroptællinger i realtid, og ved at bruge sensorer og termometre kan du sikre dig, at de korrekte temperatur-, fugt- og belysningsindstillinger opretholdes.

Endnu en fordel ved Notoras fødevarespecifikke ERP-løsning er den automatiske genbestilling af forsyninger for at undgå, at du pludselig står i en situation med kritiske produktmangler. Dét, kombineret med efterspørgselsplanlægning – som bliver dækket mere konkret nedenfor – kan hjælpe med at holde dit lager på et optimalt niveau med hensyn til både fleksibilitet og rentabilitet.

  1. Sporing af udløbsdato

Nutidens forbrugere har aldrig været mere kræsne, hvor de med største selvfølgelighed forventer, at de varer, som de trækker ned fra hylderne, er af fremragende kvalitet – hvis ikke ”perfekt”. Faren for, at en forbruger bliver syg på grund af at indtage madvarer, der er udløbet eller fordærvet, er enhver fødevarevirksomheds værste mareridt. Af disse grunde bør sikringen af produkternes friskhed være af højeste prioritet, da det er en enorm komponent i forhold til at bevare både smag og udseende af dine produkter, men også for at opretholde en vis tryghed over for dit brand i kundens hukommelse.

Notoras fødevarespecifikke ERP-software fanger denne vitale information og holder den  synlig for alle involverede i din organisation. Dette kan også hjælpe dig med at håndhæve en ”first-expiry, first-out ”-plukkeordre (FEFO), der vil hjælpe dig med at få mest muligt ud af dine ressourcer og reducere spild af varer, der bliver for dårlige til at kunne sælges. Notoras løsning besidder potentialet til at booste både dine fortjenstmargener samt kundetilfredsheden, hvilket viser det forbedringspotentiale, som er mulig med den rette løsning.

  1. Efterspørgselsplanlægning og prognoser

At tilpasse dit indkøb til den forventede efterspørgsel er en svær balancegang at mestre. Sæsonbestemte forhold, ændringer i forbrugerpræferencer, uforudsete vejrforhold og forstyrrelser i forsyningskæden er alle faktorer, der kan kaste grus i selv det mest velsmurte maskineri.

Der findes desværre ingen krystalkugle, hvor du kan kigge ind i fremtiden, men prognosefunktionerne i Notoras ERP-software er specialdesignet til fødevaredistributører og kan fungere som et rigtig godt alternativ. Ved at kombinere flere års salgsdata med nye trends og tendenser, kan det rigtige system give dig pålidelige og nøjagtige fremskrivninger, der gør forberedelsesarbejdet lettere.

Når du på forhånd ved, hvor de kommende måneders bedste muligheder ligger, kan de relevante beslutningstagere i organisationen fokusere på det, der nu, men også i fremtiden, vil give jer det bedste fundament og grundlag for at ramme tæt på den optimale balancegang i henhold til udbud og efterspørgsel.

  1. Total synlighed over forsyningskæden

Som det blev nævnt i introduktionen til denne artikel, så ligger en fødevaredistributørs arbejde i at få produkterne frem til de rette kunder rettidigt, men bagved ligger der en række mere komplicerede processer. På et fødevaremarked i fremdrift og hastig fart har de forskellige led af forsyningskæden aldrig været mere presset. Problemet forværres midlertidigt af, at du er nødt til at udvide dit produktsortiment og kundebase for at jagte vækst og markedsandele; dette medfører i sagens natur også, at du får mere data at indfange og administrere.

Hvis du mere præcist vil vide, hvor dine indgående- og udgående varer opholder sig, samtidig med at du holder øje med varernes tilstand ved samtlige sporingspunkter (CTP), kan en fødevarespecifik ERP-løsning højest sandsynligt afhjælpe med at få bedre overblik. I Notoras ERP-løsninger vil du kunne holde dig orienteret om tidslinjer, identificere forsinkelser og spore alle leverancer i realtid: alt sammen i den samme grænseflade, som du også bruger til at drive virksomhedens øvrige processer.

I Notora kan vi også prale af værktøjer, der omhandler leverandør- og klientforholdsstyring, der gør arbejdet med dine forsyningskædepartnere meget nemmere. Ved at lette kommunikationen og konsolidere vigtige kontraktoplysninger under en digital platform, bliver alle relevante fakta gjort synlige, så jeres beslutningstagning hviler på et mere fornuftigt fundament.

Så hvad skal du holde øje med, når du vælger ERP-løsningsudbyder?

I det foregående har vi dækket, hvilke funktioner i en ERP-løsning for fødevaredistributører, som du bør prioritere. Men hvad bør du gøre krav på, når det kommer til valg af ERP-leverandør?

Hvad adskiller markedets bedste udbydere fra resten af ERP-flokken?

Først og fremmest er det en god idé at sikre dig, at din leverandør har indgående erfaring og viden om fødevarebranchen og de indlejrede processuelle problematikker.

Kun med en solid forståelse af industriens problematikker og dertilhørende løsninger, vil leverandøren være i stand til at designe værktøjer, der kan tackle dine hårdeste udfordringer såsom sporbarhed, lagerstyring, sporing af udløbsdato, efterspørgselsprognoser og forsyningskædesynlighed.

For det andet er det vigtigt for dig at sikre, at deres teknologi og support fungerer pålideligt: disse områder er kardinalpunkter i Notoras DNA, hvor vi tager jer i hånden igennem hele implementeringsprocessen. Vores ekspertteam er altid klar til at håndtere jeres løbende spørgsmål, som kan opstå før-, under- og efter implementeringen.

Igennem årene har vi opbygget en kollektiv ekspertise, hvor vi med hjælp fra relevante samarbejdspartnere har opbygget den perfekte værktøjskasse til at håndtere fødevarespecifikke udfordringer. Med vores supporteringsret til fødevareapplikationen ”Foodware 365”, der er bygget på rammerne af Microsoft Dynamics 365 er opdateringer og øvrige integrationer kun et knipseslag væk.

Vi er stolte af at fungere som en leverandør og partner for alle vores kunder, lede dem gennem trinene i implementeringsprocessen og levere pålidelig it-support til enhver opstået fejlfinding.

Er I klar til at høre mere om, hvad vi i Notora kan tilføre jeres fødevarevirksomhed gennem en digital transformation? Kontakt os i dag for at opstarte en uforpligtende dialog.