4 skjulte omkostninger, som fødevarespecifik ERP-software kan hjælpe med at mindske

Stigende omkostninger har de sidste mange år været virkeligheden for alle typer af virksomheder verden over: at drive forretning inden for fødevareindustrien har bestemt heller ikke været nogen undtagelse.

Både producenter, distributører og forbrugere har mærket stigningen i omkostninger, hvor kombinationen af inflation, forstyrrelser i forsyningskæden og mangel på både kvalificeret arbejdskraft og udsving i råvarepriser har skabt en tungere økonomisk byrde for alle involverede parter.

Resultaterne af rapporten ”IDC’s Global Food and Beverage Industry Trends”, der er blevet udformet og produceret af vores samarbejdspartner fra Aptean, bekræfter, at stigende omkostninger er en regulær ”top of mind”-bekymring for fødevareindustriens beslutningstagere.

Blandt de fem tendenser, der forventes at have størst effekt i løbet af de næste fem år, indtog højere driftsomkostninger førstepladsen, hvor presset for at reducere omkostningerne samt lavere priser indtog en fjerdeplads.

I denne artikel vil vi forsøge at fokusere på de ”skjulte” omkostninger, som din virksomhed nok har stiftet bekendtskab med, og hvordan branchespecifikke løsninger kan hjælpe med at mindske dem.

  1. Ordrebestillinger med lav volumen

Indkøb af råvarer i små mængder kan føre til mindre forbrug på individuelle transaktioner, men i virkeligheden betyder denne tilgang, at du giver afkald på potentielle besparelser: både på enhedspriser og forsendelser, der kan vendes til din virksomheds fordel ved at skaffe jeres forsyninger i større mængder. I det lange løb giver det sig selv, at denne fremgang vil forøge omkostningerne.

Fødevarespecifikke ERP-systemer inkluderer prognosefunktioner, der kan hjælpe jer med at kunne drage fordel af ”massekøb” ved at generere pålidelige forudsigelser af dine behov i forhold til efterspørgslen. Herigennem kan du bestille større mængder til nedsatte priser og samtidig kan du have tillid til, at de indkøbte varer ikke bliver forældet og ender udi unødvendigt spild.

På samme måde informerer produktionsplanlægningsfunktionerne i Apteans fødevarespecifikke ERP-løsning om en mere præcis tilpasning af udbuddet i forhold til efterspørgslen – det muliggør en ’side-by-side ’-sammenligning af tilgængeligt lager med ordrer. Systemet kan derigennem beregne kravene til jeres lagerbeholdninger og identificere situationer, hvor I med fordel kan foretage indkøb af større mængder, end hvad I normalvis ville gøre.

I mellemtiden hjælper det fødevarespecifikke ERP-systems udløbsstyringsfunktioner med at sikre, at du kan få mest muligt ud af dine indkøbte ingredienser, før de eventuelt skulle gå hen og blive forældet: dette sikres ved, at systemet etablerer en række advarsler, når de respektive levedygtighedsvinduer lukker.

  1. Medarbejderrekruttering

Forskellige faktorer – herunder en dalende opfattelse af produktionsjob som attraktive, vanskeligheder med at fastholde dygtig arbejdskraft og en generel marginal adgang til stærke kompetencer – har tilsammen gjort det svært for fødevarevirksomheder at rekruttere på et mere overordnet plan. Men at skulle hive nye folk ind kan sommetider også være en dyr fornøjelse.

Derfor er det yderst nødvendigt, at I får det maksimale ud af jeres ansatte, og dette led kan blandt andet foregå gennem større effektivitet via automatisering af udstyr og maskiner. Fødevarespecifikke ERP-systemer tilbyder flere funktioner inden for dette felt, såsom automatisk digital datafangst gennem integrationer med håndholdte enheder, der kan bruges i lageraktiviteter – dette for at strømline opgaver og frigøre tid til mere kritiske ansvarsområder.

Produktionsplanlægningsfunktioner i et branchespecifik ERP-system kan også automatisk tilføje produktionskørsler i henhold til de ordrer, du skal opfylde, hvilket skåner lederne på dine produktionsfaciliteter fra at skulle udøve opgaver manuelt.

I ”Aptean Food & Beverage”-systemet, som vi i Notora tilbyder, besidder også en avanceret workflow-motor, som kan automatisere overdragelser mellem teams, og samtidig hjælpe dig med at identificere flaskehalse i processer, som hurtig kan rettes og derved øge effektiviteten.

  1. Forældet teknologi

I en fødevarevirksomheds spæde eksistens kan man på mange områder godt klare sig med et mere generisk ERP-system, der omfavner alle dele af virksomhedens værdikæde og processer. Men de generiske- eller hjemmelavede løsninger kan med tiden gå hen og blive en hæmsko og i værste tilfælde være en faktor, der hæmmer din forretning i at vokse og vækste grundet systemets begrænsninger. Det kan være en omkostningstung omgang at skulle implementere dyre tilføjelser til de forældede systemer, og at skulle integrere og anvende flere forskellige systemer samtidig, kan også skabe blindgyder, hvor kritisk data ender med at gå tabt.

Det er derfor, at din virksomhed har brug for en samlede, organisationsdækkende database, som et ERP-system leverer. Ved at have ét system, der rummer og automatisk indfanger al jeres data på tværs af afdelinger, kan systemet facilitere hurtigere og mere databaserede beslutningstagning, ligesom risikoen for fejl også ville reduceres gevaldigt.

Med ”Aptean Food & Beverage”-applikationerne tilføjet til dit ERP-system har du som fødevarevirksomhed også visse fordele. Undersøgelser foretaget af Aptean viser, at virksomheder med specialiserede og branchespecifikke ERP-systemer kan øge omsætningen med op mod 2,5 % årligt, sammenlignet med de virksomheder, som har et mere standardiseret system implementeret. Apteans applikationer skiller sig også markant ud her, da deres mange specialdesignede Apps er sat i verden til at betjene hele spektret af subvertikaler inden for fødevare- og drikkevaresektoren.

Derudover er det også en mulighed at integrere alle Apteans branchespecifikke applikationer med Microsoft Dynamics 365 Business Central-platformen, som giver hele systemets grænseflade en mere velkendt og brugervenlig fornemmelse. Har du allerede implementeret øvrige systemer, såsom EDI, økonomisystemer eller EAM, så er hele Apteans palette af systemmuligheder også integrerbar med disse.

  1. On-Premise-løsningen

I dag har alle virksomheder brug for at have et par kyndige it-folk ansat internt, men skal man ud at rekruttere et helt team, der har til opgave at vedligeholde jeres lokale hardware såvel som jeres softwaresystemer, kan det godt gå hen og blive en dyr fornøjelse. Oftest kan udfald på dine kritiske softwarekomponenter betragtes som nødsituationer, der skal løses omgående – derfor ender denne form for usete begivenheder ofte over i kategorien for ”overarbejdslønninger”, når jeres interne folk skal knokle for at få problemerne løst hurtigst muligt.

Af disse grunde er cloud-implementeringer på SaaS-modellen blevet populære som et middel til både at holde de interne it-omkostninger i skak, men også for at opnå en større teknologisk sikkerhed og stabilitet. Med fjernhosting og backupservere giver disse opsætninger en større pålidelighed, ligesom det forøger dine skaleringsmuligheder på diverse operationer og opdateringer – en løsning i ’skyen’ medfører nemlig også automatiske opdateringer af nye funktioner hver gang der kommer nye releases.

Når du implementerer dine fødevarespecifikke løsninger i cloud, opnår du endnu flere fordele: stærkere cybersikkerhed, øget fleksibilitet, faciliterede integrationer og bredere tilgængelighed, da alt systemet kræver for at kunne logge in, er en WIFI-forbindelse og en internetbrowser. Apteans ”Food & Beverage”-løsning er cloudbaserede, hvor du med denne løsning giver din forretning de bedst mulige vækstbetingelser i forhold til konstant at være med helt fremme rent teknologisk.

Bliv frontløber med den fremmeste fødevareteknologi fra Aptean

Alle virksomheder står over for udfordringer i forhold til de stigende omkostninger, der pr. automatik er forbundet med at drive forretning. Forøgede omkostninger trækker i logikkens tegn lønsomheden ned, men dette blogindlæg har forhåbentlig gjort dig klogere på, hvordan anvendelsen af specialbygget ERP-teknologi kan hjælpe dig med at lempelige omkostningerne.

Er du allerede nu klar til at indlede din digitale transformationsrejse?

I Notora er vi brancheeksperter inden for fødevare- og drikkevaresektoren, og vores ansatte har igennem årtiers kollektiv praksis opbygget erfaring med velkendte udfordringer inden for fødevareindustriens forskellige vertikaler.

Vi kender til branchens ”spilleregler”, hvorfor vi er i stand til at hjælpe dig med at identificere den bedste teknologiske praksis for at kunne opnå de bedste resultater.

I Notora bestræber vi os på at levere ”legendarisk service”. Derfor tager vi dig også i hånden fra den indledende scopingfase, hjælper med at skitsere en køreplan for projektet med indlagte milepæle og udrulninger af yderligere funktioner alt efter behov. Vi er dedikeret til at hjælpe alle vores kunder med at få succes, og vi er stolte af det serviceniveau, som vi yder.

Hvis du vil lære mere om Notora og vores fødevarespecifikke løsninger, og hvordan vi kan hjælpe din fødevarevirksomhed med at mindske omkostningerne samt sætte din organisation på rette teknologiske kurs, så kontakt os i dag!

Stigende omkostninger har de sidste mange år været virkeligheden for alle typer af virksomheder verden over: at drive forretning inden for fødevareindustrien har bestemt heller ikke været nogen undtagelse.

Både producenter, distributører og forbrugere har mærket stigningen i omkostninger, hvor kombinationen af inflation, forstyrrelser i forsyningskæden og mangel på både kvalificeret arbejdskraft og udsving i råvarepriser har skabt en tungere økonomisk byrde for alle involverede parter.

Resultaterne af rapporten ”IDC’s Global Food and Beverage Industry Trends”, der er blevet udformet og produceret af vores samarbejdspartner fra Aptean, bekræfter, at stigende omkostninger er en regulær ”top of mind”-bekymring for fødevareindustriens beslutningstagere.

Blandt de fem tendenser, der forventes at have størst effekt i løbet af de næste fem år, indtog højere driftsomkostninger førstepladsen, hvor presset for at reducere omkostningerne samt lavere priser indtog en fjerdeplads.

I denne artikel vil vi forsøge at fokusere på de ”skjulte” omkostninger, som din virksomhed nok har stiftet bekendtskab med, og hvordan branchespecifikke løsninger kan hjælpe med at mindske dem.

  1. Ordrebestillinger med lav volumen

Indkøb af råvarer i små mængder kan føre til mindre forbrug på individuelle transaktioner, men i virkeligheden betyder denne tilgang, at du giver afkald på potentielle besparelser: både på enhedspriser og forsendelser, der kan vendes til din virksomheds fordel ved at skaffe jeres forsyninger i større mængder. I det lange løb giver det sig selv, at denne fremgang vil forøge omkostningerne.

Fødevarespecifikke ERP-systemer inkluderer prognosefunktioner, der kan hjælpe jer med at kunne drage fordel af ”massekøb” ved at generere pålidelige forudsigelser af dine behov i forhold til efterspørgslen. Herigennem kan du bestille større mængder til nedsatte priser og samtidig kan du have tillid til, at de indkøbte varer ikke bliver forældet og ender udi unødvendigt spild.

På samme måde informerer produktionsplanlægningsfunktionerne i Apteans fødevarespecifikke ERP-løsning om en mere præcis tilpasning af udbuddet i forhold til efterspørgslen – det muliggør en ’side-by-side ’-sammenligning af tilgængeligt lager med ordrer. Systemet kan derigennem beregne kravene til jeres lagerbeholdninger og identificere situationer, hvor I med fordel kan foretage indkøb af større mængder, end hvad I normalvis ville gøre.

I mellemtiden hjælper det fødevarespecifikke ERP-systems udløbsstyringsfunktioner med at sikre, at du kan få mest muligt ud af dine indkøbte ingredienser, før de eventuelt skulle gå hen og blive forældet: dette sikres ved, at systemet etablerer en række advarsler, når de respektive levedygtighedsvinduer lukker.

  1. Medarbejderrekruttering

Forskellige faktorer – herunder en dalende opfattelse af produktionsjob som attraktive, vanskeligheder med at fastholde dygtig arbejdskraft og en generel marginal adgang til stærke kompetencer – har tilsammen gjort det svært for fødevarevirksomheder at rekruttere på et mere overordnet plan. Men at skulle hive nye folk ind kan sommetider også være en dyr fornøjelse.

Derfor er det yderst nødvendigt, at I får det maksimale ud af jeres ansatte, og dette led kan blandt andet foregå gennem større effektivitet via automatisering af udstyr og maskiner. Fødevarespecifikke ERP-systemer tilbyder flere funktioner inden for dette felt, såsom automatisk digital datafangst gennem integrationer med håndholdte enheder, der kan bruges i lageraktiviteter – dette for at strømline opgaver og frigøre tid til mere kritiske ansvarsområder.

Produktionsplanlægningsfunktioner i et branchespecifik ERP-system kan også automatisk tilføje produktionskørsler i henhold til de ordrer, du skal opfylde, hvilket skåner lederne på dine produktionsfaciliteter fra at skulle udøve opgaver manuelt.

I ”Aptean Food & Beverage”-systemet, som vi i Notora tilbyder, besidder også en avanceret workflow-motor, som kan automatisere overdragelser mellem teams, og samtidig hjælpe dig med at identificere flaskehalse i processer, som hurtig kan rettes og derved øge effektiviteten.

  1. Forældet teknologi

I en fødevarevirksomheds spæde eksistens kan man på mange områder godt klare sig med et mere generisk ERP-system, der omfavner alle dele af virksomhedens værdikæde og processer. Men de generiske- eller hjemmelavede løsninger kan med tiden gå hen og blive en hæmsko og i værste tilfælde være en faktor, der hæmmer din forretning i at vokse og vækste grundet systemets begrænsninger. Det kan være en omkostningstung omgang at skulle implementere dyre tilføjelser til de forældede systemer, og at skulle integrere og anvende flere forskellige systemer samtidig, kan også skabe blindgyder, hvor kritisk data ender med at gå tabt.

Det er derfor, at din virksomhed har brug for en samlede, organisationsdækkende database, som et ERP-system leverer. Ved at have ét system, der rummer og automatisk indfanger al jeres data på tværs af afdelinger, kan systemet facilitere hurtigere og mere databaserede beslutningstagning, ligesom risikoen for fejl også ville reduceres gevaldigt.

Med ”Aptean Food & Beverage”-applikationerne tilføjet til dit ERP-system har du som fødevarevirksomhed også visse fordele. Undersøgelser foretaget af Aptean viser, at virksomheder med specialiserede og branchespecifikke ERP-systemer kan øge omsætningen med op mod 2,5 % årligt, sammenlignet med de virksomheder, som har et mere standardiseret system implementeret. Apteans applikationer skiller sig også markant ud her, da deres mange specialdesignede Apps er sat i verden til at betjene hele spektret af subvertikaler inden for fødevare- og drikkevaresektoren.

Derudover er det også en mulighed at integrere alle Apteans branchespecifikke applikationer med Microsoft Dynamics 365 Business Central-platformen, som giver hele systemets grænseflade en mere velkendt og brugervenlig fornemmelse. Har du allerede implementeret øvrige systemer, såsom EDI, økonomisystemer eller EAM, så er hele Apteans palette af systemmuligheder også integrerbar med disse.

  1. On-Premise-løsningen

I dag har alle virksomheder brug for at have et par kyndige it-folk ansat internt, men skal man ud at rekruttere et helt team, der har til opgave at vedligeholde jeres lokale hardware såvel som jeres softwaresystemer, kan det godt gå hen og blive en dyr fornøjelse. Oftest kan udfald på dine kritiske softwarekomponenter betragtes som nødsituationer, der skal løses omgående – derfor ender denne form for usete begivenheder ofte over i kategorien for ”overarbejdslønninger”, når jeres interne folk skal knokle for at få problemerne løst hurtigst muligt.

Af disse grunde er cloud-implementeringer på SaaS-modellen blevet populære som et middel til både at holde de interne it-omkostninger i skak, men også for at opnå en større teknologisk sikkerhed og stabilitet. Med fjernhosting og backupservere giver disse opsætninger en større pålidelighed, ligesom det forøger dine skaleringsmuligheder på diverse operationer og opdateringer – en løsning i ’skyen’ medfører nemlig også automatiske opdateringer af nye funktioner hver gang der kommer nye releases.

Når du implementerer dine fødevarespecifikke løsninger i cloud, opnår du endnu flere fordele: stærkere cybersikkerhed, øget fleksibilitet, faciliterede integrationer og bredere tilgængelighed, da alt systemet kræver for at kunne logge in, er en WIFI-forbindelse og en internetbrowser. Apteans ”Food & Beverage”-løsning er cloudbaserede, hvor du med denne løsning giver din forretning de bedst mulige vækstbetingelser i forhold til konstant at være med helt fremme rent teknologisk.

Bliv frontløber med den fremmeste fødevareteknologi fra Aptean

Alle virksomheder står over for udfordringer i forhold til de stigende omkostninger, der pr. automatik er forbundet med at drive forretning. Forøgede omkostninger trækker i logikkens tegn lønsomheden ned, men dette blogindlæg har forhåbentlig gjort dig klogere på, hvordan anvendelsen af specialbygget ERP-teknologi kan hjælpe dig med at lempelige omkostningerne.

Er du allerede nu klar til at indlede din digitale transformationsrejse?

I Notora er vi brancheeksperter inden for fødevare- og drikkevaresektoren, og vores ansatte har igennem årtiers kollektiv praksis opbygget erfaring med velkendte udfordringer inden for fødevareindustriens forskellige vertikaler.

Vi kender til branchens ”spilleregler”, hvorfor vi er i stand til at hjælpe dig med at identificere den bedste teknologiske praksis for at kunne opnå de bedste resultater.

I Notora bestræber vi os på at levere ”legendarisk service”. Derfor tager vi dig også i hånden fra den indledende scopingfase, hjælper med at skitsere en køreplan for projektet med indlagte milepæle og udrulninger af yderligere funktioner alt efter behov. Vi er dedikeret til at hjælpe alle vores kunder med at få succes, og vi er stolte af det serviceniveau, som vi yder.

Hvis du vil lære mere om Notora og vores fødevarespecifikke løsninger, og hvordan vi kan hjælpe din fødevarevirksomhed med at mindske omkostningerne samt sætte din organisation på rette teknologiske kurs, så kontakt os i dag!