7 ”ingredienser”, der vil skalere dit fødevarebrand

I behøver ikke nødvendigvis at være ”nummer 1” i jeres branche for at kunne høste succes fremadrettet.

Tværtimod.

Faktisk kan det være meget godt at være ”nummer 2”, selvom vi godt kan høre, at denne udmelding ikke umiddelbart udstråler et hæderligt ambitionsniveau.

Men hvad mener vi så med det?

Kig engang på Pepsi. Selvom Coca Cola i mange år sad solidt på tronen som læskedrikkens konge, så har Pepsi i dag formået at opbygge sig et yderst veletableret og anerkendt brand. Men for at udfordre markedslederne inden for de forskellige brancher, har du alligevel brug for en stærk vækststrategi.

Mange fødevare- og drikkevarevirksomheder har gjort sig rigtig gode tanker inden for produktinnovation, men har samtidig svært ved at skalere deres forretningsmodel. For at hjælpe med at sikre, at det ikke sker for dig, har vi kigget på en række ”ingredienser”, der skal hjælpe med at holde dit brand under konstant udvikling i en hurtigvoksende fødevareindustri.

Vi har identificeret syv specifikke nøgleingredienser, som nogle af verdens mest succesrige brands har til fælles. Du kan jo vælge at inkludere nogle af ingredienserne i jeres opskrift for fremtiden, der skal sikre en skalerbar forretningsmodel.

  1. En stærk produktudviklingsproces

Hurtigvoksende fødevarebrands er som regel dygtige til at udvikle kreative ideer på produktsiden. Et eksempel finder man blandt to startup-virksomheder, der begge deltog i et iværksætterprogram på Aarhus Universitet: én af de deltagende virksomheder dyrker biomasse fra mikroalger til fødevareindustrien, mens den anden laver fødevareemballage baseret på fiskeaffald.

Stærke produkter er som regel med til at drive væksten. Men mange af de innovative produkter når aldrig at ramme butikshylderne – eller deres unikke islæt når at forsvinde forinden.

For en struktureret proces inden for produktudviklingsområdet hjælper med at gøre en kreativ idé til et stærkt kommercielt produkt. Denne proces starter oftest allerede, når du giver dine ansatte inden for produktinnovation de rette værktøjer til at arbejde i innovative baner. For udover at skulle kunne tænke i innovative perspektiver, har de også brug for strukturerede processer, der skal sikre, at den næste række af dine nye produkter lever op til forbrugernes forventninger.

  1. Et stort og troværdigt netværk af leverandører

Gode idéer kan være ligegyldige, hvis ikke du er i besiddelse af de rette ingredienser til at udføre idéen. Vækstende brands skal anskaffe materialer til konkurrencedygtige priser, men dette må ikke være på bekostning af kvalitet.

Mange virksomheder bruger netop deres leverandørvalg til også at opbygge deres brand-DNA. Det kan eksempelvis være, at man som virksomhed vælger sine leverandører ud fra et bæredygtighedsprincip, hvor spørgsmål om den pågældende leverandørs C02-udspil kan være spørgsmålet om til- eller fravalg.

Nøglen til sikker vækst kan være igennem opbyggelsen af et stort og stærkt leverandørnetværk, så du ikke behøver at lægge alle dine æg i én kurv. Opbyg en gruppe af troværdige leverandører, som du fleksibelt kan benytte i forhold til at skabe modstandsdygtighed igennem hele sin virksomheds forsyningskæde.

  1. ”Lean” fødevareproduktion

At skulle skalere din virksomhed op og ned kan vise sig at være en svær balancegang. På den ene side skal du konstant investere i udstyr, der gør dine arbejdsprocesser hurtigere og mere smidige, hvis du altså ønsker at følge og imødekomme forbrugernes efterspørgsel. På den anden side kan disse investeringer være temmelig omkostelige, hvorfor I på nuværende tidspunkt ikke har budgetterne til at finansiere nye ressourcer.

Zoomer du lidt ud og beskuer din virksomhed oppefra, så vil den smarteste både at skabe vækst på være gennem strategiske overvejelser i forhold til teknologiske investeringer: se på, hvor virksomhedens største flaskehalse opstår og brug så dine økonomiske ressourcer på at skride ind her.

Fokus på automatisering vil give dig mulighed for at sætte ekstra volumen på produktionen uden at skulle ud og ansætte flere folk. Det er mere omkostningseffektivt, og du kan også vælge at digitalisere nogle af de nuværende processer for at gøre din eksisterende arbejdsstyrke mere produktiv og effektiv.

  1. Skalerbarhed

Mange virksomheder inden for fødevare- og drikkevareindustrien forstår udmærket vigtigheden af automatisering udi diverse arbejdsprocesser. Ofte begår mange af virksomhederne dog den fejl, at de kommer til at investere i software, der ikke kan skaleres op.

Når du planlægger din virksomheds vækst, så overvej kraftigt den teknologiske løsning, som du køber ind på. Det er eksempelvis nemmere at skalere din løsning med cloudbaseret software frem for en ”on premises ”-løsning – her vil opdateringerne også blive foretaget automatisk, hvor du med en ”on premises ”-løsning selv skal stå for at opdatere og opgradere dit software.

  1. Streng kvalitetskontrol

Kvalitet og konsistens er måske ikke de mest sexede emner, men begge områder kan vise sig at være grundpiller i opbyggelsen af et stærkt brand med et godt omdømme. Kvalitetskontrol må og skal ikke være et område, hvor din virksomhed går på kompromis. De mest succesrige vækstvirksomheder opretholder en snorlige protokol, når det kommer til deres produktionsproces i samarbejde med en høj kvalitet.

Prioritering af kvalitetskontrol kan også hjælpe dig med at træffe bedre beslutninger på et operationelt niveau. Mange brands oplever, at et skifte fra en FIFO- (first in, first-out) til en FEFO-metode (first expiry, first out) har hjulpet dem med at forhøje produktkvaliteten, lempe ingrediensers fordærvelighed og dermed minimere mængden af spild.

  1. Evnen til at lokalisere

Mange vækstvirksomheder sigter efter at nå en form for ”mætningspunkt” i deres hjemlige marked, hvor de som regel lægger ud. Men når dette mål så er indfriet, hvad skal der så ske?

Oplagt set er der muligheder for at ekspandere forretningen uden for landets grænser, men at tro man kvit og frit kan foretage en 1:1-transition til udenlandske markeder vil være ren utopi og naivitet.

Der er mange ting at overveje, når du entrerer og lancerer dine produkter på nye territorier – eksempler kunne være:

  • Er dine produkter i overensstemmelse med den lokale rådgivning i forhold til deres nuværende tilstand?
  • Har dine produkter den samme appel derhjemme, som de vil have i udlandet?
  • Hvordan kan du tilpasse labels og emballage til dine nye markeder?
  • Kan dit logistiknetværk godt klare de nye logistikkrav?

En udvidelse af dit leverandørnetværk undgår du nok heller ikke, hvor en etablering af nye produktionsfaciliteter måske også bliver en nødvendighed.

  1. Løbende innovation

Det giver sig selv: vækster din virksomhed, så gør du et eller andet rigtigt!

Men der er ikke tid til at stoppe selvtilfreds op i en fødevare- og drikkevarebranche, der er meget omskiftelig.

Det næste store superprodukt er måske lige på trapperne og her er det i naturens sag vigtigt: din virksomheds logo skal stå på produktet: ikke din konkurrents! Mange kunne i dag nok ønske sig, at de havde været ”first movers” på ideen bag måltidskasser!

Så uanset hvor stor din virksomhed bliver, så læg aldrig ambitionerne om at skalere yderligere på hylden. Forpligt din virksomhed og dine kollegaer på kontinuerlig innovation for at få nyere og bedre produkter sparket ud på hylderne så ofte, som det nu er muligt.

Mix de gode ingredienser og skab en strategi for opskalering

Mange fødevare- og drikkevarebrands ved udmærket, hvad de skal gøre for at være i stand til at opskalere deres forretning, men ofte har de bare ikke de rigtige værktøjer til at indfri deres mål.

Så hvis du gerne vil vide, hvordan du:

  • Opretholder en mentalitet med stærk produktinnovation
  • Forøger dit leverandørnetværk uden at skulle bruge mere tid på administrationen af dem
  • Vækster uden at gå på kompromis med kvaliteten
  • Opskalerer produktionen uden at skulle ansætte mere personale
  • Tilpasser dine produkter og emballage til nye markeder
  • Tilføjer nye teknologier uden kompleksitet
  • Bliver ved med at komme med nye produktideer

… så kontakt endelig vores ekspertteam, der står klar til at vejlede og guide i, hvordan man gennem ERP-teknologi kan skabe en god grobund for at vedligeholde de skalerbare muligheder!

I behøver ikke nødvendigvis at være ”nummer 1” i jeres branche for at kunne høste succes fremadrettet.

Tværtimod.

Faktisk kan det være meget godt at være ”nummer 2”, selvom vi godt kan høre, at denne udmelding ikke umiddelbart udstråler et hæderligt ambitionsniveau.

Men hvad mener vi så med det?

Kig engang på Pepsi. Selvom Coca Cola i mange år sad solidt på tronen som læskedrikkens konge, så har Pepsi i dag formået at opbygge sig et yderst veletableret og anerkendt brand. Men for at udfordre markedslederne inden for de forskellige brancher, har du alligevel brug for en stærk vækststrategi.

Mange fødevare- og drikkevarevirksomheder har gjort sig rigtig gode tanker inden for produktinnovation, men har samtidig svært ved at skalere deres forretningsmodel. For at hjælpe med at sikre, at det ikke sker for dig, har vi kigget på en række ”ingredienser”, der skal hjælpe med at holde dit brand under konstant udvikling i en hurtigvoksende fødevareindustri.

Vi har identificeret syv specifikke nøgleingredienser, som nogle af verdens mest succesrige brands har til fælles. Du kan jo vælge at inkludere nogle af ingredienserne i jeres opskrift for fremtiden, der skal sikre en skalerbar forretningsmodel.

  1. En stærk produktudviklingsproces

Hurtigvoksende fødevarebrands er som regel dygtige til at udvikle kreative ideer på produktsiden. Et eksempel finder man blandt to startup-virksomheder, der begge deltog i et iværksætterprogram på Aarhus Universitet: én af de deltagende virksomheder dyrker biomasse fra mikroalger til fødevareindustrien, mens den anden laver fødevareemballage baseret på fiskeaffald.

Stærke produkter er som regel med til at drive væksten. Men mange af de innovative produkter når aldrig at ramme butikshylderne – eller deres unikke islæt når at forsvinde forinden.

For en struktureret proces inden for produktudviklingsområdet hjælper med at gøre en kreativ idé til et stærkt kommercielt produkt. Denne proces starter oftest allerede, når du giver dine ansatte inden for produktinnovation de rette værktøjer til at arbejde i innovative baner. For udover at skulle kunne tænke i innovative perspektiver, har de også brug for strukturerede processer, der skal sikre, at den næste række af dine nye produkter lever op til forbrugernes forventninger.

  1. Et stort og troværdigt netværk af leverandører

Gode idéer kan være ligegyldige, hvis ikke du er i besiddelse af de rette ingredienser til at udføre idéen. Vækstende brands skal anskaffe materialer til konkurrencedygtige priser, men dette må ikke være på bekostning af kvalitet.

Mange virksomheder bruger netop deres leverandørvalg til også at opbygge deres brand-DNA. Det kan eksempelvis være, at man som virksomhed vælger sine leverandører ud fra et bæredygtighedsprincip, hvor spørgsmål om den pågældende leverandørs C02-udspil kan være spørgsmålet om til- eller fravalg.

Nøglen til sikker vækst kan være igennem opbyggelsen af et stort og stærkt leverandørnetværk, så du ikke behøver at lægge alle dine æg i én kurv. Opbyg en gruppe af troværdige leverandører, som du fleksibelt kan benytte i forhold til at skabe modstandsdygtighed igennem hele sin virksomheds forsyningskæde.

  1. ”Lean” fødevareproduktion

At skulle skalere din virksomhed op og ned kan vise sig at være en svær balancegang. På den ene side skal du konstant investere i udstyr, der gør dine arbejdsprocesser hurtigere og mere smidige, hvis du altså ønsker at følge og imødekomme forbrugernes efterspørgsel. På den anden side kan disse investeringer være temmelig omkostelige, hvorfor I på nuværende tidspunkt ikke har budgetterne til at finansiere nye ressourcer.

Zoomer du lidt ud og beskuer din virksomhed oppefra, så vil den smarteste både at skabe vækst på være gennem strategiske overvejelser i forhold til teknologiske investeringer: se på, hvor virksomhedens største flaskehalse opstår og brug så dine økonomiske ressourcer på at skride ind her.

Fokus på automatisering vil give dig mulighed for at sætte ekstra volumen på produktionen uden at skulle ud og ansætte flere folk. Det er mere omkostningseffektivt, og du kan også vælge at digitalisere nogle af de nuværende processer for at gøre din eksisterende arbejdsstyrke mere produktiv og effektiv.

  1. Skalerbarhed

Mange virksomheder inden for fødevare- og drikkevareindustrien forstår udmærket vigtigheden af automatisering udi diverse arbejdsprocesser. Ofte begår mange af virksomhederne dog den fejl, at de kommer til at investere i software, der ikke kan skaleres op.

Når du planlægger din virksomheds vækst, så overvej kraftigt den teknologiske løsning, som du køber ind på. Det er eksempelvis nemmere at skalere din løsning med cloudbaseret software frem for en ”on premises ”-løsning – her vil opdateringerne også blive foretaget automatisk, hvor du med en ”on premises ”-løsning selv skal stå for at opdatere og opgradere dit software.

  1. Streng kvalitetskontrol

Kvalitet og konsistens er måske ikke de mest sexede emner, men begge områder kan vise sig at være grundpiller i opbyggelsen af et stærkt brand med et godt omdømme. Kvalitetskontrol må og skal ikke være et område, hvor din virksomhed går på kompromis. De mest succesrige vækstvirksomheder opretholder en snorlige protokol, når det kommer til deres produktionsproces i samarbejde med en høj kvalitet.

Prioritering af kvalitetskontrol kan også hjælpe dig med at træffe bedre beslutninger på et operationelt niveau. Mange brands oplever, at et skifte fra en FIFO- (first in, first-out) til en FEFO-metode (first expiry, first out) har hjulpet dem med at forhøje produktkvaliteten, lempe ingrediensers fordærvelighed og dermed minimere mængden af spild.

  1. Evnen til at lokalisere

Mange vækstvirksomheder sigter efter at nå en form for ”mætningspunkt” i deres hjemlige marked, hvor de som regel lægger ud. Men når dette mål så er indfriet, hvad skal der så ske?

Oplagt set er der muligheder for at ekspandere forretningen uden for landets grænser, men at tro man kvit og frit kan foretage en 1:1-transition til udenlandske markeder vil være ren utopi og naivitet.

Der er mange ting at overveje, når du entrerer og lancerer dine produkter på nye territorier – eksempler kunne være:

  • Er dine produkter i overensstemmelse med den lokale rådgivning i forhold til deres nuværende tilstand?
  • Har dine produkter den samme appel derhjemme, som de vil have i udlandet?
  • Hvordan kan du tilpasse labels og emballage til dine nye markeder?
  • Kan dit logistiknetværk godt klare de nye logistikkrav?

En udvidelse af dit leverandørnetværk undgår du nok heller ikke, hvor en etablering af nye produktionsfaciliteter måske også bliver en nødvendighed.

  1. Løbende innovation

Det giver sig selv: vækster din virksomhed, så gør du et eller andet rigtigt!

Men der er ikke tid til at stoppe selvtilfreds op i en fødevare- og drikkevarebranche, der er meget omskiftelig.

Det næste store superprodukt er måske lige på trapperne og her er det i naturens sag vigtigt: din virksomheds logo skal stå på produktet: ikke din konkurrents! Mange kunne i dag nok ønske sig, at de havde været ”first movers” på ideen bag måltidskasser!

Så uanset hvor stor din virksomhed bliver, så læg aldrig ambitionerne om at skalere yderligere på hylden. Forpligt din virksomhed og dine kollegaer på kontinuerlig innovation for at få nyere og bedre produkter sparket ud på hylderne så ofte, som det nu er muligt.

Mix de gode ingredienser og skab en strategi for opskalering

Mange fødevare- og drikkevarebrands ved udmærket, hvad de skal gøre for at være i stand til at opskalere deres forretning, men ofte har de bare ikke de rigtige værktøjer til at indfri deres mål.

Så hvis du gerne vil vide, hvordan du:

  • Opretholder en mentalitet med stærk produktinnovation
  • Forøger dit leverandørnetværk uden at skulle bruge mere tid på administrationen af dem
  • Vækster uden at gå på kompromis med kvaliteten
  • Opskalerer produktionen uden at skulle ansætte mere personale
  • Tilpasser dine produkter og emballage til nye markeder
  • Tilføjer nye teknologier uden kompleksitet
  • Bliver ved med at komme med nye produktideer

… så kontakt endelig vores ekspertteam, der står klar til at vejlede og guide i, hvordan man gennem ERP-teknologi kan skabe en god grobund for at vedligeholde de skalerbare muligheder!