5 kvaliteter: en ERP-leverandør med fødevarespecifikation

Når du handler ind som privatperson – eksempelvis i supermarkedet – hvordan bærer du dig så ad?

Nogle mennesker tager kun i supermarkedet for at kunne afkrydse diverse varer fra indkøbssedlen, imens andre kun køber varer med ’gule’ priser eller er på udkig efter produkter med specifikke egenskaber, såsom glutenfri eller ketovenlig. Så er der mennesker, der kun vil købe produkter fra bestemte brands, da disse produkter besidder økologiske øremærker, der understøtter personens generelle overbevisning om beskyttelse af miljø og klima.

I forhold til dagligvareindkøb findes der ikke nogen korrekt fremgangsmetode, og heldigvis er konsekvenserne ikke vidtrækkende i forhold til, hvordan dine præferencer ligger med hensyn til en tur i supermarkedet.

Hvis man lægger privatpersonen til side og påfører sig virksomhedsbrillerne, så kan konsekvenserne have omvendt stor betydning, hvis ikke du undersøger mulighederne på ERP-markedet grundigt nok i forhold til de rette præferencer.

Det er ikke kun kvaliteten af selve løsningen, der skal tjekkes efter i sømmene inden beslutningen, men det er også vigtigt, at leverandøren af løsningen er troværdig og kan opfylde dine behov set ud fra et implementerings- og supportperspektiv.

Man kan som virksomhed måske fristes af at tage ”den sikre vej” og gå med en generisk standardløsning, men med standardløsninger følger der ofte også dyre tilpasninger og modifikationer, når jeres behov løbende udvikler sig.

Fødevare- og drikkevarebranchen er underlagt nogle tekniske og strenge regulativer, der kræver specialdesignet teknologi, hvis man vil overholde og efterleve de skærpede krav. Så hvordan kan du vide dig sikker på, at din kommende leverandør af dit nye ERP-system både besidder den rette ekspertise, men også den rette troværdighed?

Vi har samlet denne liste over fem vigtige kvaliteter, som du kan have for øje, når du som fødevare- eller drikkevarevirksomhed skal udvælge dig din nye ERP-leverandør. Listen kan være en hjælpende hånd i forhold til at kunne navigere rundt i hele udvælgelsesprocessen og samtidig øge chancerne for, at du finder den rette langsigtede partner.

  1. Solidt omdømme og brancheanerkendelse

Nogle af de mest afslørende indikatorer for kvaliteten af både løsningen og leverandøren er erfaringerne, som leverandørens eksisterende kunder har gjort sig. Denne afklaring kan ganske enkelt skabes ved at hoppe på den pågældende leverandørs hjemmeside og læse mere om, hvordan virksomheden har formået at arbejde sammen med andre ligesindede virksomheder – her er referencehistorier et oplagt sted at starte.

Derudover kan det også være fordelagtigt, hvis din kommende ERP-leverandør besidder et brand, der på eksternt niveau har modtaget anerkendende ord fra eksempelvis tredjepartssamarbejdspartnere, som må antages at være objektive og uafhængige.  En simpel Google-søgning kan ofte lede dig i retningen af, om den pågældende leverandør er i ”overskrifterne” af de rigtige årsager.

  1. Fødevare- og drikkevareekspertise

Det kan ikke understreges nok, hvor vigtigt det er, at enhver leverandør du har i overvejelserne, er i stand til at skræddersy specifikke løsninger, der er målrettet lige netop din industri. Brancheløsninger på ERP-området kan kun opnås, når løsningen er udviklet af fagfolk, der virkelig har fingeren på pulsen i forhold til at kende markedets specifikke udfordringer og øvrige problematikker.

I vores tilfælde har vi igennem en lang årrække arbejdet sammen med én af de internationale markedsledere på fødevareområdet, Aptean, der med deres ”Food & Beverage”-løsning har indrettet forskellige moduler og applikationer til lige netop de udfordringer, som størstedelen af både fødevare- og drikkevarevirksomheder kan nikke genkendende til.

Aptean besidder mangeårig ekspertise og erfaring inden for fødevarefeltet, og derfor kender de også til de bedste fremgangsmetoder i forhold til at overvinde de velkendte udfordringer.

Lad os tage et eksempel:

I forhold til produktionsdelen besidder mange ingredienser og færdige produkter en letfordærvelig karakter, hvilket i sagens natur er en vanskelig variabel at håndtere. Derfor har de også udstyret deres ERP-løsninger med en standardfunktion, der tager hånd om udløbsstyring af diverse ingredienser, der indgår i produktionen af et konkret produkt.

Deres ”Food & Beverage”-løsning besidder også mange andre branchespecifikke funktioner, hvor man til fiske- og kødindustrien kan pege på ”catch weight ”-styring, ligesom der til mange subvertikaler inden for fødevareområdet stilles store krav til allergensporing, som også er integreret i løsningen.

  1. En fleksibel cloudløsning

I fortiden var normen inden for ERP-software til fødevareindustrien, at man fik installeret en ”on premises ”-løsning, hvor egne it-teknikere eller eksterne fagfolk ofte skulle stå for at opgradere og optimere installationen. Denne løsning er under visse omstændigheder også stadig passende, men i dag ser man, at flere og flere virksomheder vælger at få implementeret cloudløsninger. En sådan opsætning kræver typisk minimale indsatser i forhold til installeringer af yderligere hardware, og samtidig letter cloudløsninger også en arbejdsbyrde for de interne it-folk.

”Hvorfor?” tænker du nok?

Cloudimplementeringer har fordelene af at være mere skalerbare, med større cybersikkerhed, stærkere databeskyttelse, bredere tilgængelighed og en forbedret agilitet. En løsning ”i skyen” giver med andre ord din virksomhed en forøget modstandsdygtighed i forhold til de markedsforstyrrelser, som bliver flere og flere. Dine ansatte skal ikke længere tænke på vedligeholdelse af dine servere, da opgraderinger og opdateringer bliver fuldført helt automatisk oppe fra de højere luftlag – derved får dine ansatte frigivet tid til at fokusere på de områder, der i virkeligheden skaber værdi for din virksomhed.

  1. Forpligtelse til kunderne

At implementere nyt ERP-system er en stor og omkostelig beslutning, der udover stor økonomi også koster tid og kræfter. Derfor bør du også være opsøgende overfor en ERP-leverandør, der er klar og villig til at samarbejde og stå klar med den nødvendige løbende support – det er svært (med andre ord umuligt) at foretage sin digitale transformationsrejse på egen hånd: det kræver en allieret ved din skulder.

Du kan godt kræve af din ERP-leverandør, at der ofte vil være mulighed for sparring i forhold til selve installationen, udrulningen af løsningen og i kølvandet på ”kick off”. Det er ideelt, hvis leverandøren sender deres specialister fysisk forbi jeres faciliteter, hvor de sammen med jeres interne it-team kan have ”fingrene i ledningerne”. At modtage uddannelse til jeres nøglebrugere er heller ikke et urealistisk krav at kræve, så I hurtigst muligt bliver selvkørende i henhold til at navigere rundt i jeres nye ERP-univers.

I Notora er vi stolte over vores tilgang til samarbejde igennem hele værdikæden: fra de indledende dialoger til post-implementeringsprocessen. I samarbejde med vores kunder bestræber vi os på at skabe en realistisk køreplan med målbare milepæle for hele tiden at holde implementeringen i stram snor. Vi er jeres sparringspartner, der fungerer som en slags ”guide”: jeres ansatte skal hurtigst muligt lære systemet at kende, så vores ønske er at få besvaret jeres forespørgsler efter hjælp hurtigst muligt.

  1. Solid software optimeret til gode brugeroplevelser

For efterhånden mange år tilbage, da forretningssoftware først begyndte at blive taget i brug, var virksomhederne ikke så sarte i forhold til fejl på grænsefladen og generelle brugervenlighedsproblemer. Dette højest sandsynligt fordi, at datidens systemer tilbød funktionalitet, der ikke kunne erstattes af alternativer.

Ufuldkommende løsninger var stadig en bedre løsning end ingen løsning, hvor pen og papir stod som eneste alternativ.

I dag er standarderne heldigvis en del højere. Din ERP-software skal både være stærk i forhold til funktionaliteten, men også når det kommer til brugervenligheden inden for eksempelvis navigation og tilgængelighed. Du har hverken tid eller råd til, at dine ansatte skal bruge uanede mængder ressourcer på at finde frem til den rette funktion eller modul, når en opgave skal løses – al information og data skal være let tilgængeligt.

Vores samarbejde med fødevareeksperterne fra Aptean giver med tillægsløsningen, ”Food & Beverage”, en unik og branchespecifik teknologi, der er bygget på grundstenene af Microsoft Dynamics 365 Business Central-platformen. Systemet samler al din information og data i ét system på tværs af afdelinger, der helt automatisk nedbryder siloer og hjælper med at sørge for, at alle ansatte i virksomheden spiller ud fra de samme ”spilleregler” og arbejder mod de samme mål.

Notora er brancheeksperter inden for fødevare- og drikkevareområdet

Vi har allerede opremset nogle opmærksomhedspunkter, når det kommer til udvælgelse af din kommende ERP-leverandør. I Notora synes vi selv, at vi kan sætte flueben ud fra nogle af de opridsede parametre, da vi med vores mangeårige ekspertise inden for fødevare- og drikkevarefeltet ved, hvilke udfordringer hele branchen kæmper med.

Udover leverance af et troværdigt og pålideligt ERP-system, er vi også i stand til at levere en standardløsning med supplerende software, der blandt andet inkluderer teknologi inden for ”Business Intelligence” (BI) eller elektronisk dataudveksling (EDI). En samlet pakke kan tage din digitale transformation til det næste niveau, da den supplerende teknologi blandt andet kan give dig forståelse og indsigt i områder som ”Key Performance Indicators” (KPI’er) og strømline dine mange transaktioner gennem automatisering.

At arbejde med en enkelt leverandør er også en mere overskueligt, ligesom servicen formentlig også bliver mere sammenhængende og forbundet. Mange af vores løsninger kan integreres med anden teknologi, hvilket gør det nemmere i forhold til at få det maksimale ud af diverse funktioner – derudover afhjælper man også behovet for at skulle skifte mellem platforme, effektiviteten må også antages at blive forøget og risikoen for fejl i dataoverførsler vil også blive formindsket.

Vi vil altid bestræbe os på at levere den samme pålidelige service på alle de ydelser, som du har hos os. Vores succes ligger i jeres succes, hvilket vi føler som en forpligtelse i en meget konkurrenceprægede og -dygtig fødevare- og drikkevareindustri.

Så hvis I er klar til at høre mere omkring, hvordan vi som eksperter på ERP-løsninger til fødevareindustrien bevæger os frem, så grib ud efter os i dag!

Når du handler ind som privatperson – eksempelvis i supermarkedet – hvordan bærer du dig så ad?

Nogle mennesker tager kun i supermarkedet for at kunne afkrydse diverse varer fra indkøbssedlen, imens andre kun køber varer med ’gule’ priser eller er på udkig efter produkter med specifikke egenskaber, såsom glutenfri eller ketovenlig. Så er der mennesker, der kun vil købe produkter fra bestemte brands, da disse produkter besidder økologiske øremærker, der understøtter personens generelle overbevisning om beskyttelse af miljø og klima.

I forhold til dagligvareindkøb findes der ikke nogen korrekt fremgangsmetode, og heldigvis er konsekvenserne ikke vidtrækkende i forhold til, hvordan dine præferencer ligger med hensyn til en tur i supermarkedet.

Hvis man lægger privatpersonen til side og påfører sig virksomhedsbrillerne, så kan konsekvenserne have omvendt stor betydning, hvis ikke du undersøger mulighederne på ERP-markedet grundigt nok i forhold til de rette præferencer.

Det er ikke kun kvaliteten af selve løsningen, der skal tjekkes efter i sømmene inden beslutningen, men det er også vigtigt, at leverandøren af løsningen er troværdig og kan opfylde dine behov set ud fra et implementerings- og supportperspektiv.

Man kan som virksomhed måske fristes af at tage ”den sikre vej” og gå med en generisk standardløsning, men med standardløsninger følger der ofte også dyre tilpasninger og modifikationer, når jeres behov løbende udvikler sig.

Fødevare- og drikkevarebranchen er underlagt nogle tekniske og strenge regulativer, der kræver specialdesignet teknologi, hvis man vil overholde og efterleve de skærpede krav. Så hvordan kan du vide dig sikker på, at din kommende leverandør af dit nye ERP-system både besidder den rette ekspertise, men også den rette troværdighed?

Vi har samlet denne liste over fem vigtige kvaliteter, som du kan have for øje, når du som fødevare- eller drikkevarevirksomhed skal udvælge dig din nye ERP-leverandør. Listen kan være en hjælpende hånd i forhold til at kunne navigere rundt i hele udvælgelsesprocessen og samtidig øge chancerne for, at du finder den rette langsigtede partner.

  1. Solidt omdømme og brancheanerkendelse

Nogle af de mest afslørende indikatorer for kvaliteten af både løsningen og leverandøren er erfaringerne, som leverandørens eksisterende kunder har gjort sig. Denne afklaring kan ganske enkelt skabes ved at hoppe på den pågældende leverandørs hjemmeside og læse mere om, hvordan virksomheden har formået at arbejde sammen med andre ligesindede virksomheder – her er referencehistorier et oplagt sted at starte.

Derudover kan det også være fordelagtigt, hvis din kommende ERP-leverandør besidder et brand, der på eksternt niveau har modtaget anerkendende ord fra eksempelvis tredjepartssamarbejdspartnere, som må antages at være objektive og uafhængige.  En simpel Google-søgning kan ofte lede dig i retningen af, om den pågældende leverandør er i ”overskrifterne” af de rigtige årsager.

  1. Fødevare- og drikkevareekspertise

Det kan ikke understreges nok, hvor vigtigt det er, at enhver leverandør du har i overvejelserne, er i stand til at skræddersy specifikke løsninger, der er målrettet lige netop din industri. Brancheløsninger på ERP-området kan kun opnås, når løsningen er udviklet af fagfolk, der virkelig har fingeren på pulsen i forhold til at kende markedets specifikke udfordringer og øvrige problematikker.

I vores tilfælde har vi igennem en lang årrække arbejdet sammen med én af de internationale markedsledere på fødevareområdet, Aptean, der med deres ”Food & Beverage”-løsning har indrettet forskellige moduler og applikationer til lige netop de udfordringer, som størstedelen af både fødevare- og drikkevarevirksomheder kan nikke genkendende til.

Aptean besidder mangeårig ekspertise og erfaring inden for fødevarefeltet, og derfor kender de også til de bedste fremgangsmetoder i forhold til at overvinde de velkendte udfordringer.

Lad os tage et eksempel:

I forhold til produktionsdelen besidder mange ingredienser og færdige produkter en letfordærvelig karakter, hvilket i sagens natur er en vanskelig variabel at håndtere. Derfor har de også udstyret deres ERP-løsninger med en standardfunktion, der tager hånd om udløbsstyring af diverse ingredienser, der indgår i produktionen af et konkret produkt.

Deres ”Food & Beverage”-løsning besidder også mange andre branchespecifikke funktioner, hvor man til fiske- og kødindustrien kan pege på ”catch weight ”-styring, ligesom der til mange subvertikaler inden for fødevareområdet stilles store krav til allergensporing, som også er integreret i løsningen.

  1. En fleksibel cloudløsning

I fortiden var normen inden for ERP-software til fødevareindustrien, at man fik installeret en ”on premises ”-løsning, hvor egne it-teknikere eller eksterne fagfolk ofte skulle stå for at opgradere og optimere installationen. Denne løsning er under visse omstændigheder også stadig passende, men i dag ser man, at flere og flere virksomheder vælger at få implementeret cloudløsninger. En sådan opsætning kræver typisk minimale indsatser i forhold til installeringer af yderligere hardware, og samtidig letter cloudløsninger også en arbejdsbyrde for de interne it-folk.

”Hvorfor?” tænker du nok?

Cloudimplementeringer har fordelene af at være mere skalerbare, med større cybersikkerhed, stærkere databeskyttelse, bredere tilgængelighed og en forbedret agilitet. En løsning ”i skyen” giver med andre ord din virksomhed en forøget modstandsdygtighed i forhold til de markedsforstyrrelser, som bliver flere og flere. Dine ansatte skal ikke længere tænke på vedligeholdelse af dine servere, da opgraderinger og opdateringer bliver fuldført helt automatisk oppe fra de højere luftlag – derved får dine ansatte frigivet tid til at fokusere på de områder, der i virkeligheden skaber værdi for din virksomhed.

  1. Forpligtelse til kunderne

At implementere nyt ERP-system er en stor og omkostelig beslutning, der udover stor økonomi også koster tid og kræfter. Derfor bør du også være opsøgende overfor en ERP-leverandør, der er klar og villig til at samarbejde og stå klar med den nødvendige løbende support – det er svært (med andre ord umuligt) at foretage sin digitale transformationsrejse på egen hånd: det kræver en allieret ved din skulder.

Du kan godt kræve af din ERP-leverandør, at der ofte vil være mulighed for sparring i forhold til selve installationen, udrulningen af løsningen og i kølvandet på ”kick off”. Det er ideelt, hvis leverandøren sender deres specialister fysisk forbi jeres faciliteter, hvor de sammen med jeres interne it-team kan have ”fingrene i ledningerne”. At modtage uddannelse til jeres nøglebrugere er heller ikke et urealistisk krav at kræve, så I hurtigst muligt bliver selvkørende i henhold til at navigere rundt i jeres nye ERP-univers.

I Notora er vi stolte over vores tilgang til samarbejde igennem hele værdikæden: fra de indledende dialoger til post-implementeringsprocessen. I samarbejde med vores kunder bestræber vi os på at skabe en realistisk køreplan med målbare milepæle for hele tiden at holde implementeringen i stram snor. Vi er jeres sparringspartner, der fungerer som en slags ”guide”: jeres ansatte skal hurtigst muligt lære systemet at kende, så vores ønske er at få besvaret jeres forespørgsler efter hjælp hurtigst muligt.

  1. Solid software optimeret til gode brugeroplevelser

For efterhånden mange år tilbage, da forretningssoftware først begyndte at blive taget i brug, var virksomhederne ikke så sarte i forhold til fejl på grænsefladen og generelle brugervenlighedsproblemer. Dette højest sandsynligt fordi, at datidens systemer tilbød funktionalitet, der ikke kunne erstattes af alternativer.

Ufuldkommende løsninger var stadig en bedre løsning end ingen løsning, hvor pen og papir stod som eneste alternativ.

I dag er standarderne heldigvis en del højere. Din ERP-software skal både være stærk i forhold til funktionaliteten, men også når det kommer til brugervenligheden inden for eksempelvis navigation og tilgængelighed. Du har hverken tid eller råd til, at dine ansatte skal bruge uanede mængder ressourcer på at finde frem til den rette funktion eller modul, når en opgave skal løses – al information og data skal være let tilgængeligt.

Vores samarbejde med fødevareeksperterne fra Aptean giver med tillægsløsningen, ”Food & Beverage”, en unik og branchespecifik teknologi, der er bygget på grundstenene af Microsoft Dynamics 365 Business Central-platformen. Systemet samler al din information og data i ét system på tværs af afdelinger, der helt automatisk nedbryder siloer og hjælper med at sørge for, at alle ansatte i virksomheden spiller ud fra de samme ”spilleregler” og arbejder mod de samme mål.

Notora er brancheeksperter inden for fødevare- og drikkevareområdet

Vi har allerede opremset nogle opmærksomhedspunkter, når det kommer til udvælgelse af din kommende ERP-leverandør. I Notora synes vi selv, at vi kan sætte flueben ud fra nogle af de opridsede parametre, da vi med vores mangeårige ekspertise inden for fødevare- og drikkevarefeltet ved, hvilke udfordringer hele branchen kæmper med.

Udover leverance af et troværdigt og pålideligt ERP-system, er vi også i stand til at levere en standardløsning med supplerende software, der blandt andet inkluderer teknologi inden for ”Business Intelligence” (BI) eller elektronisk dataudveksling (EDI). En samlet pakke kan tage din digitale transformation til det næste niveau, da den supplerende teknologi blandt andet kan give dig forståelse og indsigt i områder som ”Key Performance Indicators” (KPI’er) og strømline dine mange transaktioner gennem automatisering.

At arbejde med en enkelt leverandør er også en mere overskueligt, ligesom servicen formentlig også bliver mere sammenhængende og forbundet. Mange af vores løsninger kan integreres med anden teknologi, hvilket gør det nemmere i forhold til at få det maksimale ud af diverse funktioner – derudover afhjælper man også behovet for at skulle skifte mellem platforme, effektiviteten må også antages at blive forøget og risikoen for fejl i dataoverførsler vil også blive formindsket.

Vi vil altid bestræbe os på at levere den samme pålidelige service på alle de ydelser, som du har hos os. Vores succes ligger i jeres succes, hvilket vi føler som en forpligtelse i en meget konkurrenceprægede og -dygtig fødevare- og drikkevareindustri.

Så hvis I er klar til at høre mere omkring, hvordan vi som eksperter på ERP-løsninger til fødevareindustrien bevæger os frem, så grib ud efter os i dag!