En række udvalgte moduler henvendt forsendelsesstyring
Én datakilde
få indsigt i omfattende nøgletal, hvor I ser på en datakilde: både økonomisk og kommercielt
Omfattende lagertildeling
beholdningstildeling i sin mest ekspansive form under hensyntagen til tid og kundekrav
Detaljeret forsendelsesstyring
forsendelsesstyring på et detaljeret niveau for faktureringsleverandører og på et generisk niveau for ledelsesinformation
Én datakilde
få indsigt i omfattende nøgletal, hvor I ser på en datakilde: både økonomisk og kommercielt
Omfattende lagertildeling
beholdningstildeling i sin mest ekspansive form under hensyntagen til tid og kundekrav
Detaljeret forsendelsesstyring
forsendelsesstyring på et detaljeret niveau for faktureringsleverandører og på et generisk niveau for ledelsesinformation
Import
Aftaler med leverandører og producenter fremgår af såkaldte forsendelseskontrakter. Disse fungerer som en skabelon for indkøbsordrer for at håndhæve en bestemt arbejdsgang til indkøb af ordreindtastning. Dokumenter indsendes af eksterne parter som leverandører, rederier, producentkooperativer, offentlige instanser og inspektionskontorer. Disse er samlet i én fil, der skal være centralt tilgængelig. Alle forsendelsesegenskaber skal være tilgængelige i denne fil: forventet volumen og udseende, men også rejsedokumentation, skibe og ankomsthavne. Forventet indgående volumen kan udtrykkes mod kommercielle forpligtelser på produktionssiden. Den ønskede kvalitet og forventerede certificering er knyttet til leverandørens dokumentation. I får derefter en liste over, hvad leverandøren har brug for at levere, så I kan registrere avlerne og de forudberegnede omkostninger.
Forudberegning af omkostninger
Foodware 365 giver jer mulighed for at sikre forhåndsberegninger af omkostninger med hensyn til import til automatisk budgettering af indkøbsomkostninger til finansregnskabet i ét system. Færre fejl og slut med dobbeltarbejde, når det hele bliver fuldautomatiseret. Alle er forpligtet til at købe sig ind i en bestemt arbejdsgang, så alt er korrekt noteret i registreringsprocessen. For resten genererer dette ikke ekstra arbejde, men tilbyder en fleksibel og bekvem måde at afgive ordrer på, og det fører automatisk til korrekt budgettering.
Certifikater
Opdrætterne anvender forskellige certifikater, hvor de kvalitetsmærker ud fra de certificeringer, som de er godkendt til at have, og for hvilke produkter diverse certificeringer gælder. At være i stand til at styre denne certificeringsproces er derfor et ”must”. Visse producenter er certificerede, andre er ikke, og I skal håndtere certifikater, der nærmer sig deres udløbsdato eller certifikater for bestemte produktgrupper. Foodware 365 ved nøjagtigt, hvilken af producentens produkter der er certificeret til en bestemt kunde – eller ej. Disse oplysninger bruges i tildelingen af forsendelser til kunden og potentielt bagefter, hvis et tvist skulle opstå.
Kvalitetskontrol
Kvalitetsinspektion er typisk en standarddel af modtagelsesprocessen. Produktbilleder kan laves ved hjælp af en tablet-enhed. Sendingsfilen udvides derefter automatisk med ægte specifikke kvalitetssikringsrapporter (inklusive restkrav) og fotos. Fotos registreres i systemet, trådløst og i realtid, så de er tilgængelige i Foodware 365 hvor og når som helst. Det giver salgsafdelingen øjeblikkelig indsigt i kvaliteten af produkter, der er til salg, og solide kommercielle beslutninger kan træffes på baggrund af denne indsigt. Dette beskytter kundetilfredsheden og mindsker risikoen for klager. Periodisk eller udgående kvalitetsinspektion fra eksterne inspektører kan linkes direkte til forsendelsesfilen.
Indsigt i forsendelsesresultater på et detaljeret niveau
I Foodware 365 har I til enhver tid detaljeret indsigt i realtid med hensyn til det aktuelle forsendelsesresultat. Alle indkøb, salg og faste omkostninger afstemmes løbende med sendingen i realtid. Med Business Intelligence kan I udtrække resultaterne til et højere niveau for at hente supplerende oplysninger fra jeres indsamlede data. Hvilke leverandører og producenter klarer sig bedst? Hvordan har salgsmargenerne i de forskellige kundesegmenter relation til disse leverandører? Hvem er de ti bedste leverandører pr. produkt på diverse markeder? Hvad er de potentielle forklaringer på forskelle mellem leverandører, og hvordan kan I yderligere optimere margenerne?
En menu fuld af produktivitetsværktøjer
Med Foodware 365 bliver I tilbudt et integreret økosystem. Som en del af dette standardforslag bliver I tilbudt muligheden for at oprette en problemfri forbindelse mellem Foodware 365 og eksterne løsninger såsom webshop, en output- og dokumenthåndteringsløsning samt dokumentscanning. I Notora arbejder vi tæt sammen med vores samarbejdspartnere, hvor vi mener, at deres løsninger arbejder godt sammen med vores produkter, så vi samlet har løsninger, der matcher jeres behov. Yderligere besidder vores samarbejdspartnere også ekspertise, der kredser om RF-scanning og EDI. Denne integrerede løsningsmulighed betyder, at I ikke længere behøver at være bekymret omkring problematikker, der har med IT at gøre.
Konflikter
Hvis resultatet af en kvalitetsinspektion er negativt og falder uden for det, som kunden er villig til at acceptere, er I som leverandør nødt til at håndtere konflikter. Men også når en producents certificering udløber under levering, eller når den forkerte forsendelse udtages. Foodware 365 har også en alarmfunktion, der advarer de involverede parter om, at der er opstået en konflikt. Systemet angiver derefter alternativerne på en central skærm: en såkaldt konfliktskærm.
Brug af ”buffering”
I mange virksomheder, der producerer friske produkter, er bestemte produktmængder afsat til bestemte destinationer, såsom meget vigtige kunder eller specifikke salgsprogrammer. Generelt bruges salgsordren af typen ”dummy” til dette formål. I Foodware 365 er der indarbejdet en ekspansiv bufferregistrering til rådighed, herunder autorisation og logning, så I med tilbagevirkende kraft kan se, hvem der har brugt hvad til ethvert formål.
Tildeling fra lager til salg
Foodware 365 giver indsigt i lagerbeholdningen på et meget detaljeret niveau. Indsigt gives i alle relevante lagerkarakteristika for salgspersonale, såsom kvalitetskoder, restkrav og certificeringer. Under denne tildelingsproces sikrer systemet, at kun de sendinger, der falder inden for kundens kriterier, kan bestilles. Potentielle konflikter efter denne lagertildeling kortlægges også i Foodware 365-applikationen.
Omkostninger forbundet med tracking og tracing
Ligesom det er tilfældet fra et indkøbsperspektiv, så har I også mulighed for at installere en række omkostningsstrukturer på salgssiden; på artikel-, kunde- eller kundegruppeniveau. Hertil kan I overveje bonusaftaler, rabatter eller gradvise transporttillæg. Disse kan registreres som I vil det i Foodware 365 og efterfølgende synkroniseres med finansregnskabet.
Produktets modenhed
Foodware 365 giver indsigt i al information vedrørende produktmodning. I kan planlægge oversigten over produkters modenhed på basis af forsyning og kan løbende registrere modenhed på et dybere niveau samt fleksibelt at registrere det tilsigtede salgsmoment. I kan planlægge salgsprocessen på baggrund af al denne information.
Webshop
Et stigende antal B2B-købere ønsker at håndtere deres indkøb via en webshop. E-handel bliver derfor stadig vigtigere en del for at kunne opfylde kravene fra B2B-købere. Sammen med vores partnere tilbyder vi en fremragende e-handelsløsninger specifikt målrettet virksomheder inden for fødevaresektoren.
Opret kontosalg til forsendelsestilbud
Ved afslutningen af cyklussen afvikles sendingerne naturligvis også med leverandørerne. De forskellige afviklingsalternativer, såsom kommission, minimumsprisgaranti eller fælles konto, understøttes alle i Foodware 365. Ved beregning af sendingen tager systemet hensyn til alle registrerede indtægter og omkostninger (det gælder indkøb, salg, generelle omkostninger), når der foreslås en afregningspris til producenten. Undtagelser fra standardprocessen såsom forudgående anmeldelse, salg i provision og separat fjernelse af deponerede numre understøttes også af systemet.
Scanning
For at kunne arbejde effektivt med jeres lager kan I effektivt bruge tabletter, smartphones eller scannere, der er linket til Foodware 365 via Radio Frequency. At arbejde med lagerstyringen på den måde er både let, brugervenligt og overskueliggørende. Mærker tildeles de forskellige lasbærere, hvor deres artikelnummer, batchnummer og udløbsdato scannes. Dette resulterer i mindre risiko for fejl, da denne fremgangsmetode inden for lagerniveauer, lagerplukning, enhedsdeling og lagerbeholdning behandles i realtid i Foodware 365.
EDI
Næsten alle fødevarevirksomheder skal håndtere forhandlerens krav om at kommunikere digitalt via en grænseflade. Den mest anvendte standardløsning er EDI; en udveksling af interfacemeddelelser mellem leverandør og forhandler. Foodware 365 indeholder forskellige standard EDI-meddelelser, så leverandører og detailhandlere kan kommunikere med hinanden ved hjælp af eksempelvis ORDERS, APERAK, DESADV (inklusive SSCC-data), INVOIC og VMI. Hver detailhandler har forskellige krav. For at tilpasse meddelelser til hinanden er det muligt at kortlægge disse meddelelser.
Fakturabehandling
Når det kommer til jeres fakturaproces, så er det ofte en tidskrævende og manuel proces. Med en fakturabehandlingsløsning i Microsoft Dynamics 365 kan I automatisere og optimere denne proces. På denne måde kan I sikre, at betalinger foretages til tiden, og I kan flytte jeres fokus til de rigtige prioriteter. I sparer tid og penge, og samtidig sørger I for at bruge jeres økonomiske afdeling så effektivt og præcist som overhovedet muligt.
Output og dokumenthåndtering
Sammen med en partner tilbyder vi en brugervenlig og fleksibel output- og dokumenthåndteringsløsning, der giver betydelig merværdi for virksomheder i fødevaresektoren. I kan bruge data fra Foodware 365 til at udarbejde, distribuere og arkivere jeres dokumenter. Derudover er det også let at automatisere udgående dokument-flows.
Dokumentscanning
Leder I efter en ”end-to-end”-løsning? Dokumentscanning-funktionen er problemfrit forbundet med Foodware 365, der tilbyder en løsning til scanning, dataekstrakter, registrering og arkivering af alle dokumenter i jeres organisation.
Import
Aftaler med leverandører og producenter fremgår af såkaldte forsendelseskontrakter. Disse fungerer som en skabelon for indkøbsordrer for at håndhæve en bestemt arbejdsgang til indkøb af ordreindtastning. Dokumenter indsendes af eksterne parter som leverandører, rederier, producentkooperativer, offentlige instanser og inspektionskontorer. Disse er samlet i én fil, der skal være centralt tilgængelig. Alle forsendelsesegenskaber skal være tilgængelige i denne fil: forventet volumen og udseende, men også rejsedokumentation, skibe og ankomsthavne. Forventet indgående volumen kan udtrykkes mod kommercielle forpligtelser på produktionssiden. Den ønskede kvalitet og forventerede certificering er knyttet til leverandørens dokumentation. I får derefter en liste over, hvad leverandøren har brug for at levere, så I kan registrere avlerne og de forudberegnede omkostninger.
Forudberegning af omkostninger
Foodware 365 giver jer mulighed for at sikre forhåndsberegninger af omkostninger med hensyn til import til automatisk budgettering af indkøbsomkostninger til finansregnskabet i ét system. Færre fejl og slut med dobbeltarbejde, når det hele bliver fuldautomatiseret. Alle er forpligtet til at købe sig ind i en bestemt arbejdsgang, så alt er korrekt noteret i registreringsprocessen. For resten genererer dette ikke ekstra arbejde, men tilbyder en fleksibel og bekvem måde at afgive ordrer på, og det fører automatisk til korrekt budgettering.
Certifikater
Opdrætterne anvender forskellige certifikater, hvor de kvalitetsmærker ud fra de certificeringer, som de er godkendt til at have, og for hvilke produkter diverse certificeringer gælder. At være i stand til at styre denne certificeringsproces er derfor et ”must”. Visse producenter er certificerede, andre er ikke, og I skal håndtere certifikater, der nærmer sig deres udløbsdato eller certifikater for bestemte produktgrupper. Foodware 365 ved nøjagtigt, hvilken af producentens produkter der er certificeret til en bestemt kunde – eller ej. Disse oplysninger bruges i tildelingen af forsendelser til kunden og potentielt bagefter, hvis et tvist skulle opstå.
Kvalitetskontrol
Kvalitetsinspektion er typisk en standarddel af modtagelsesprocessen. Produktbilleder kan laves ved hjælp af en tablet-enhed. Sendingsfilen udvides derefter automatisk med ægte specifikke kvalitetssikringsrapporter (inklusive restkrav) og fotos. Fotos registreres i systemet, trådløst og i realtid, så de er tilgængelige i Foodware 365 hvor og når som helst. Det giver salgsafdelingen øjeblikkelig indsigt i kvaliteten af produkter, der er til salg, og solide kommercielle beslutninger kan træffes på baggrund af denne indsigt. Dette beskytter kundetilfredsheden og mindsker risikoen for klager. Periodisk eller udgående kvalitetsinspektion fra eksterne inspektører kan linkes direkte til forsendelsesfilen.
Indsigt i forsendelsesresultater på et detaljeret niveau
I Foodware 365 har I til enhver tid detaljeret indsigt i realtid med hensyn til det aktuelle forsendelsesresultat. Alle indkøb, salg og faste omkostninger afstemmes løbende med sendingen i realtid. Med Business Intelligence kan I udtrække resultaterne til et højere niveau for at hente supplerende oplysninger fra jeres indsamlede data. Hvilke leverandører og producenter klarer sig bedst? Hvordan har salgsmargenerne i de forskellige kundesegmenter relation til disse leverandører? Hvem er de ti bedste leverandører pr. produkt på diverse markeder? Hvad er de potentielle forklaringer på forskelle mellem leverandører, og hvordan kan I yderligere optimere margenerne?
En menu fuld af produktivitetsværktøjer
Med Foodware 365 bliver I tilbudt et integreret økosystem. Som en del af dette standardforslag bliver I tilbudt muligheden for at oprette en problemfri forbindelse mellem Foodware 365 og eksterne løsninger såsom webshop, en output- og dokumenthåndteringsløsning samt dokumentscanning. I Notora arbejder vi tæt sammen med vores samarbejdspartnere, hvor vi mener, at deres løsninger arbejder godt sammen med vores produkter, så vi samlet har løsninger, der matcher jeres behov. Yderligere besidder vores samarbejdspartnere også ekspertise, der kredser om RF-scanning og EDI. Denne integrerede løsningsmulighed betyder, at I ikke længere behøver at være bekymret omkring problematikker, der har med IT at gøre.
Konflikter
Hvis resultatet af en kvalitetsinspektion er negativt og falder uden for det, som kunden er villig til at acceptere, er I som leverandør nødt til at håndtere konflikter. Men også når en producents certificering udløber under levering, eller når den forkerte forsendelse udtages. Foodware 365 har også en alarmfunktion, der advarer de involverede parter om, at der er opstået en konflikt. Systemet angiver derefter alternativerne på en central skærm: en såkaldt konfliktskærm.
Brug af ”buffering”
I mange virksomheder, der producerer friske produkter, er bestemte produktmængder afsat til bestemte destinationer, såsom meget vigtige kunder eller specifikke salgsprogrammer. Generelt bruges salgsordren af typen ”dummy” til dette formål. I Foodware 365 er der indarbejdet en ekspansiv bufferregistrering til rådighed, herunder autorisation og logning, så I med tilbagevirkende kraft kan se, hvem der har brugt hvad til ethvert formål.
Tildeling fra lager til salg
Foodware 365 giver indsigt i lagerbeholdningen på et meget detaljeret niveau. Indsigt gives i alle relevante lagerkarakteristika for salgspersonale, såsom kvalitetskoder, restkrav og certificeringer. Under denne tildelingsproces sikrer systemet, at kun de sendinger, der falder inden for kundens kriterier, kan bestilles. Potentielle konflikter efter denne lagertildeling kortlægges også i Foodware 365-applikationen.
Omkostninger forbundet med tracking og tracing
Ligesom det er tilfældet fra et indkøbsperspektiv, så har I også mulighed for at installere en række omkostningsstrukturer på salgssiden; på artikel-, kunde- eller kundegruppeniveau. Hertil kan I overveje bonusaftaler, rabatter eller gradvise transporttillæg. Disse kan registreres som I vil det i Foodware 365 og efterfølgende synkroniseres med finansregnskabet.
Produktets modenhed
Foodware 365 giver indsigt i al information vedrørende produktmodning. I kan planlægge oversigten over produkters modenhed på basis af forsyning og kan løbende registrere modenhed på et dybere niveau samt fleksibelt at registrere det tilsigtede salgsmoment. I kan planlægge salgsprocessen på baggrund af al denne information.
Webshop
Et stigende antal B2B-købere ønsker at håndtere deres indkøb via en webshop. E-handel bliver derfor stadig vigtigere en del for at kunne opfylde kravene fra B2B-købere. Sammen med vores partnere tilbyder vi en fremragende e-handelsløsninger specifikt målrettet virksomheder inden for fødevaresektoren.
Opret kontosalg til forsendelsestilbud
Ved afslutningen af cyklussen afvikles sendingerne naturligvis også med leverandørerne. De forskellige afviklingsalternativer, såsom kommission, minimumsprisgaranti eller fælles konto, understøttes alle i Foodware 365. Ved beregning af sendingen tager systemet hensyn til alle registrerede indtægter og omkostninger (det gælder indkøb, salg, generelle omkostninger), når der foreslås en afregningspris til producenten. Undtagelser fra standardprocessen såsom forudgående anmeldelse, salg i provision og separat fjernelse af deponerede numre understøttes også af systemet.
Scanning
For at kunne arbejde effektivt med jeres lager kan I effektivt bruge tabletter, smartphones eller scannere, der er linket til Foodware 365 via Radio Frequency. At arbejde med lagerstyringen på den måde er både let, brugervenligt og overskueliggørende. Mærker tildeles de forskellige lasbærere, hvor deres artikelnummer, batchnummer og udløbsdato scannes. Dette resulterer i mindre risiko for fejl, da denne fremgangsmetode inden for lagerniveauer, lagerplukning, enhedsdeling og lagerbeholdning behandles i realtid i Foodware 365.
EDI
Næsten alle fødevarevirksomheder skal håndtere forhandlerens krav om at kommunikere digitalt via en grænseflade. Den mest anvendte standardløsning er EDI; en udveksling af interfacemeddelelser mellem leverandør og forhandler. Foodware 365 indeholder forskellige standard EDI-meddelelser, så leverandører og detailhandlere kan kommunikere med hinanden ved hjælp af eksempelvis ORDERS, APERAK, DESADV (inklusive SSCC-data), INVOIC og VMI. Hver detailhandler har forskellige krav. For at tilpasse meddelelser til hinanden er det muligt at kortlægge disse meddelelser.
Fakturabehandling
Når det kommer til jeres fakturaproces, så er det ofte en tidskrævende og manuel proces. Med en fakturabehandlingsløsning i Microsoft Dynamics 365 kan I automatisere og optimere denne proces. På denne måde kan I sikre, at betalinger foretages til tiden, og I kan flytte jeres fokus til de rigtige prioriteter. I sparer tid og penge, og samtidig sørger I for at bruge jeres økonomiske afdeling så effektivt og præcist som overhovedet muligt.
Output og dokumenthåndtering
Sammen med en partner tilbyder vi en brugervenlig og fleksibel output- og dokumenthåndteringsløsning, der giver betydelig merværdi for virksomheder i fødevaresektoren. I kan bruge data fra Foodware 365 til at udarbejde, distribuere og arkivere jeres dokumenter. Derudover er det også let at automatisere udgående dokument-flows.
Dokumentscanning
Leder I efter en ”end-to-end”-løsning? Dokumentscanning-funktionen er problemfrit forbundet med Foodware 365, der tilbyder en løsning til scanning, dataekstrakter, registrering og arkivering af alle dokumenter i jeres organisation.