Hvad er Dynamics 365 Business Central?

Dynamics 365 Business Central er en komplet cloudbaseret forretningsløsning. Denne er fuldt integreret med Office 365 og Microsofts øvrige cloud løsninger så som Power BI, Azure mm.

Dynamics 365 Business Central er en platform, hvorpå man ved hjælp af apps/extensions kan skræddersy og bygge sin egen specifikke løsning. Platformen samler ERP og CRM funktioner i en synergi af en løsning, som arbejder sammen på tværs af kundeservice, salg, marketing, økonomi mm. Dermed forventes det at Dynamics NAV 2018 bliver sidste udgave under selve Dynamics NAV navnet, da Dynamics NAV fremover er en del af Dynamics 365 og selve funktionaliteten lægges under Dynamics 365 i form af extensions.

Dynamics 365 Business Central samler således alle CRM og ERP funktioner i en løsning, som arbejder helt gnidningsfrit sammen på tværs af salg, kundeservice, økonomi, marketing, projekter m.v. Alle i virksomheden benytter det samme system – arbejder og tager således beslutninger ud fra et fælles grundlag – de samme tal og informationer.

Dynamics 365 Business Central integrerer, automatiserer og understøtter virksomhedens forretningsprocesser og tilmed benytter alle i virksomheden samme løsning.

 

Er Business Central en del af Microsoft’s Dynamics 365 platform?

Ja. Microsoft har valgt at tage både Office 365 pakken og Dynamics 365 og samle det hele i en platform, som strømliner virksomheden på kryds af afdelingerne. Herunder alt fra Marketing og deres håndtering af lead-generering, Salg som varetager flowet ”fra lead til ordre” til Business Central, er håndteringen af flowet ”fra ordre til betaling”.

Microsoft har annonceret, at en fremtidsplan er deres er, at samle flere tidligere selvstændige forretningssystemer i ét samlet online system kaldet henholdsvis; Dynamics 365 Business Central.

Hvem er Business Central målrettet?

Business Central er i lighed med NAV, målrettet små og mellemstore virksomheder, hvor der haves et ønske at integrere alt i et system med standardfunktioner, som kan understøtte alt fra en eksempelvis lille og simpel handelsvirksomhed til en mere avanceret fremstillingsvirksomhed.

Findes der flere udgaver af Business Central?

Business Central findes i henholdsvis to udgaver, Essentials og Premium. Brugerne herunder er klassificeret som ”Full Users”. Dertil skal det dog nævnes, at der findes en ”Additional User” kaldet Team Member. Læs mere om brugere her.

Essentials svarer til en komplet virksomhedsløsning med økonomistyring, køb/salg, projektstyring, lagerhåndtering mm.

Eksempler på funktionalitet som Dynamics 365 Business Central Essentials indeholder:

  • Økonomistyring
  • Customer Relationship Management (CRM)
  • Projektledelse
  • Supply Chain Management
  • HR afdeling
  • Lagerstyring

Premium indeholder funktionalitet som er sammenlignelig med hvad den erfarne NAV bruger kender fra Extended Pack, hvilket er moduler til produktionsstyring og servicekontrakthåndtering og meget avanceret logistik.

Eksempler på funktionalitet som Dynamics 365 Business Central Premium indeholder:

  • Alt som er inkluderet i Essentials
  • Service Management
  • Produktion

Team Member er en ’begrænset bruger’ som i alt simpelhed har færre rettigheder end Essentials eller Premium, og i overført betydning minder denne meget om den tidligere kendte limited user.

Kan man bytte sin eksisterende Dynamics NAV licens til Business Central?

Ja, man kan sågar bytte sin C5, XAL eller AX licens. Såfremt der er et aktivt BREP opdateringsabonnement på licensen, købt før 02-04-2018, så kan man ved erhvervelse af en ny licens opnå 40% i rabat på den månedlige abonnementspris.

Er Business Central internationalt tilgængeligt?

Dynamics 365 Business Central er tilgængelig i henholdsvis; USA, Canada, Storbritannien, Danmark, Holland, Tyskland, Spanien, Italien, Frankrig, Østrig, Schweiz, Belgien, Sverige og Finland.

Kan man installerer Business Central på egne servere?

Som udgangspunkt, nej. Business Central er en cloud baseret løsning løsning, som i stil med de øvrige Dynamics 365 løsninger og Office 365 produkter, drives i skyen. Dog frigiver Microsoft muligvis en løsning slut 2018, som åbner op for muligheden med, at hoste løsningen på egne servere. Business Central omfatter derfor ikke ”Dual Use Rights” som er dobbelt brugsrettigheder.

Kan man tilrette løsningen i skyen?

Grundsystemet ikke kan ændres, men her kommer apps og extentions ind i billedet. Det kan både tilføjes og justeres, men dette foregår ved at tilkoble extentions til grundsystemet. Da man ikke længere kan kode i selve basen af løsningen, gør det lettere og mindre kostligt for kunden løbende at opdatere.